Téma, které není jednoduché. Málo, který podnikatel nebo firma personální náklady totiž řídí a já si dovolím tvrdit, že málo, která firma má přesně uchopen rozdíl, mezi náklady personálními a mzdovými.
A z jakého důvodu si toto dovoluji tvrdit? Protože se s tím setkávám denně, už nějakou tu dekádu a pořád to není úplně jasné😊. Pokusím se téma vysvětlit níže.
Co to jsou personální náklady?
Personální náklady jsou, jak již název napovídá, náklady, které se pojí k personálu tedy zaměstnancům. Když si to představíme názorně, tak se nejedná pouze o náklady na mzdy.
A tady bych se zastavila.
Není totiž raritní, že dokonce personalisté se domnívají, že hrubá mzda je mzdový náklad. To samozřejmě není pravda, protože hrubá mzda je pouhý číselný, nic neříkající údaj, uvedený v pracovní smlouvě nebo ve mzdovém výměru zaměstnance.
A tuto hrubou mzdu potřebujeme jako základ pro výpočet povinných odvodů, jak zaměstnance, tak zaměstnavatele.
Vyšší náklady zaměstnavatele a nižší příjem zaměstnance
Tím se nám to celé posouvá o, pro zaměstnavatele vyšší náklady, než je ta hrubá mzda a pro zaměstnance to má ten efekt, že hrubá mzda se mu o povinné srážky a odvody sníží a dostane tedy méně peněz, než myslel.
Obvykle u lidí, kteří začínají pracovat se jedná často o šok, protože té matematice za mzdovým výpočtem nerozumí.
Nepiš tam hrubou, dej tam čistou
Setkala jsem se už dokonce s tím, že u nižších pozic, jednalo se o „dělnické“ pozice se uváděla mzda čistá.
Ve snaze o lepší pochopení a eliminaci toho, že ne příliš bystří lidé, nechci nikoho urazit, ale to byla realita, budou chodit po výplatách na personální a budou se snažit pochopit, proč na výplatní pásce mají něco jiného, než v pracovní smlouvě nebo výměru.
To zjednodušení bylo samozřejmě pro tyto zaměstnance velmi praktické, ale na mzdovce z toho měli samozřejmě radost a to "nepopsatelnou".
Mzda se totiž měsíc od měsíce liší v závislosti na celé řadě faktorů, jako jsou odpracované dny, nemoc, překážky, dovolená atd. Takže dopracovat se na 15.000 čistého, každý měsíc, není úplně snadné. U interní mzdovky je to jedno, ale u externí se připravte na to, že vám to pěkně naúčtují.
Proč musím něco odvádět do rozpočtu?
V principu je to samozřejmě správně, neboť my všichni, co pracujeme nebo podnikáme, odvádíme do společného rozpočtu ve formě odvodů a daní prostředky, které budou sloužit k financování „služeb“, které všichni z nás využíváme. Máme tady školy, nemocnice, silnice nebo úřady a ty se z těch našich daní a odvodů financují.
A jdeme dál
Hrubou mzdu už jsme si už vysvětlili a teď, co pravděpodobně budeme zvažovat dále. Obvykle zaměstnance musíme nějakých způsobem najít. Samozřejmě existuje i šance, že zaměstnance hledat nemusíme, a že on si najde nás.
Jistě. Takovým způsobem to samozřejmě fungovat může, ale většinou se jedná o společnosti, které pochopily, že všechno souvisí se vším a pilně, systematicky a dlouhodobě pracují na budování svého brandu.
V personálním světě se tomu říká, budování si Brandu výběrového zaměstnavatele. To si můžeme představit tak, že např. do „jablka“ se kandidáti hrnou a chtějí prostě pro takovou společnost pracovat, protože je to prestiž a snový zaměstnavatel. Do „hrušky“, která nemá vybudovanou kolem sebe tuto auru, už to bude komplikovanější a nábor bude také dražší.
Takže. Do personálních nákladů potřebuji naplánovat také náklady na nábor, ať už je to cokoliv.
A teď pozor.
Čím mám větší fluktuaci, tím těch nákladů potřebuji započítat více, protože hledám furt dokola, místo toho, abych se to snažil dělat dobře už na poprvé a ideálně si zaměstnance ve své společnosti také udržel.
Ano, já vím, lehce se to napíše, ale hůře udělá.
Ale na druhou stranu. Zase tak komplikované to také není. Ono stačí se chovat tak, jak si přejeme, aby se k nám chovali ostatní a to pro začátek bude naprosto postačovat.
Další náklady
Pojďme se podívat na další náklady, které se nám budou pojit k našim zaměstnancům.
Většinou ten náš zaměstnanec bude potřebovat také nějaké pracovní místo, pracovní oblečení, nějaké nástroje, zařízení, bez kterých tu jeho práci není možné vykonávat.
Musím je také posílat na školení, ať už jsou to ty povinné nebo ty, které mi navyšují hodnotu společnosti. Tz. Že nabízím něco navíc, je to sofistikovanější, než to, co nabízí konkurence, ale toho nemohu dosáhnout bez proškoleného a kvalitního personálu.
Když už jsme u toho školení, přihodila bych sem také náklady na cestovné, ubytování nebo třeba pojištění. Jinak ta nákladová struktura se bude lišit firma od firmy, personální náklady se mohou různě alokovat, o tom více v mém video kurzu.
Dále musím těm zaměstnancům zajistit veškerý servis, od občerstvení, přes hygienu nebo ergonomii.
A pořád ještě nejsme u konce
V dnešní době nestačí dát zaměstnanci mzdu a tu jednou za měsíc zaplatit. Musím nabídnout také něco navíc.
A to jsou benefity, bonusy, prémie, prostě něco, co dávám svým zaměstnancům formou, ať už tzv. Peněžního nebo nepeněžního plnění. To nepeněžní má samozřejmě daňově optimalizační efekt, ale o tom někdy příště nebo v mém video kurzu.
Většinou to dávám z důvodu, protože „to“ nabízí také konkurence a oni to po mně, ti moji milí zaměstnanci (kandidáti), také chtějí. Silnější jedinci mohou říci ne, tak to tedy nedám, ale potom se vracíme k budu jedna, tedy fluktuaci.
Převážně u nízko příjmových skupin zaměstnanců platí: bližší košile, nežli kabát, tedy pokud mně někdo jiný nabídne o 100,- Kč více za stejnou práci a ještě k tomu přihodí třeba Multisport kartu, tak prostě půjdu tam. Nějakou loajalitu není možné očekávat, nicméně, čistě teoreticky, existují výjimky.
Personální náklady v rozpočtu
Náklady, které se k zaměstnancům pojí, nejsou zanedbatelné a většinou ve společnostech zaberou velkou část rozpočtu. Pokud si to tak hezky systematicky vypočítáme, ideálně předem, tak najednou tu hrubou mzdu, kterou jsme si mysleli, že je tím našim personálním nákladem, uvidíme v úplně jiném světle.
A pokud jsme se již dostali do bodu, že náklady a budoucí hospodářské výsledky plánujeme nebo třeba modelujeme, vězte, že nám tato neznalost, co všechno musím naplánovat v souladu se zaměstnanci, výrazně změní předpokládaný zisk nebo ztrátu.
Není se proto co divit, že společnosti hledají velmi často možnosti optimalizace personálních nákladů. O optimalizaci personálních nákladů si povíme někdy příště nebo ji najdete v mém video kurzu.
Chci to pochopit a naučit se řídit personální náklady
Pokud vás zajímá, jak se řídí personální náklady, z čeho se konkrétně skládají, jak nám ovlivňují výsledovku, jak se rozpočtují, plánují, schvalují nebo optimalizují, níže si můžete zakoupit můj video kurz, který vám to vše vysvětlí „polopaticky“ a ještě k tomu získáte jako dárek i šablonu na jeho rozpočtování.
Nemusíte nikam jezdit a zakoupený kurz vám zůstane už napořád. Můžete se tedy směle k tématům, které vás zajímají, vracet.
Video kurz si můžeme prohlédnout v neplacené části a následně si ho zakoupit zde.
🎧 Koho by zajímal Leadership a Yoga Podcast s Bárou Bělovou, tentokrát na téma "Chybovat je lidské", najdete jej zde: POSLECHNOUT
Pokud vás zajímají moje Semináře, tak koukněte.
Pokud potřebujete HR Interima nebo Virtuálního HR ředitele, popř. HR seniorního poradce, zde více info.
Pokud hledáte Mentora, tak koukněte sem.
A pokud hledáte práci, tak kariérní poradenství je zde.
A koho HR nezajímá, ale má třeba alergii na lepek jako já, tak koukněte na můj web celiakarna.cz, je tam také moje oblíbená jóga:-).
A pokud ani tohle není Váš šálek čaje, tak si poslechněte naše Hallo Nachbar - Ahoj Sousede Podcasty nebo Videa, která jsou v němčině a jsou na téma sousedství v rámci DACHLu.
🎧 A zrovna tento Podcast je v češtině a je o tématech "řízení lidských zdrojů v praxi" .
Koho zajímá stačí kliknout na obrázek.
Krásný a úspěšný den všem!
Vaše,
Dagmar Matějková
Comments