Vyhledat

💙Řízení personálních nákladů

Téma, které není jednoduché. Málo, který podnikatel nebo firma personální náklady totiž řídí a já si dovolím tvrdit, že málo, která firma má přesně uchopen rozdíl, mezi náklady personálními a mzdovými.


A z jakého důvodu si toto dovoluji tvrdit? Protože se s tím setkávám denně, už nějakou tu dekádu a pořád to není úplně jasné😊. Pokusím se téma vysvětlit níže.


Co to jsou personální náklady?


Personální náklady jsou, jak již název napovídá, náklady, které se pojí k personálu tedy zaměstnancům. Když si to představíme názorně, tak se nejedná pouze o náklady na mzdy.


A tady bych se zastavila.


Není totiž raritní, že dokonce personalisté se domnívají, že hrubá mzda je mzdový náklad. To samozřejmě není pravda, protože hrubá mzda je pouhý číselný, nic neříkající údaj, uvedený v pracovní smlouvě nebo ve mzdovém výměru zaměstnance.


A tuto hrubou mzdu potřebujeme jako základ pro výpočet povinných odvodů, jak zaměstnance, tak zaměstnavatele.


Vyšší náklady zaměstnavatele a nižší příjem zaměstnance

Tím se nám to celé posouvá o, pro zaměstnavatele vyšší náklady, než je ta hrubá mzda a pro zaměstnance to má ten efekt, že hrubá mzda se mu o povinné srážky a odvody sníží a dostane tedy méně peněz, než myslel.



Obvykle u lidí, kteří začínají pracovat se jedná často o šok, protože té matematice za mzdovým výpočtem nerozumí.


Nepiš tam hrubou, dej tam čistou


Setkala jsem se už dokonce s tím, že u nižších pozic, jednalo se o „dělnické“ pozice se uváděla mzda čistá.


Ve snaze o lepší pochopení a eliminaci toho, že ne příliš bystří lidé, nechci nikoho urazit, ale to byla realita, budou chodit po výplatách na personální a budou se snažit pochopit, proč na výplatní pásce mají něco jiného, než v pracovní smlouvě nebo výměru.


To zjednodušení bylo samozřejmě pro tyto zaměstnance velmi praktické, ale na mzdovce z toho měli samozřejmě radost a to "nepopsatelnou".


Mzda se totiž měsíc od měsíce liší v závislosti na celé řadě faktorů, jako jsou odpracované dny, nemoc, překážky, dovolená atd. Takže dopracovat se na 15.000 čistého, každý měsíc, není úplně snadné. U interní mzdovky je to jedno, ale u externí se připravte na to, že vám to pěkně naúčtují.


Proč musím něco odvádět do rozpočtu?


V principu je to samozřejmě správně, neboť my všichni, co pracujeme nebo podnikáme, odvádíme do společného rozpočtu ve formě odvodů a daní prostředky, které budou sloužit k financování „služeb“, které všichni z nás využíváme. Máme tady školy, nemocnice, silnice nebo úřady a ty se z těch našich daní a odvodů financují.


A jdeme dál

Hrubou mzdu už jsme si už vysvětlili a teď, co pravděpodobně budeme zvažovat dále. Obvykle zaměstnance musíme nějakých způsobem najít. Samozřejmě existuje i šance, že zaměstnance hledat nemusíme, a že on si najde nás.


Jistě. Takovým způsobem to samozřejmě fungovat může, ale většinou se jedná o společnosti, které pochopily, že všechno souvisí se vším a pilně, systematicky a dlouhodobě pracují na budování svého brandu.


V personálním světě se tomu říká, budování si Brandu výběrového zaměstnavatele. To si můžeme představit tak, že např. do „jablka“ se kandidáti hrnou a chtějí prostě pro takovou společnost pracovat, protože je to prestiž a snový zaměstnavatel. Do „hrušky“, která nemá vybudovanou kolem sebe tuto auru, už to bude komplikovanější a nábor bude také dražší.


Takže. Do personálních nákladů potřebuji naplánovat také náklady na nábor, ať už je to cokoliv.


A teď pozor.

Čím mám větší fluktuaci, tím těch nákladů potřebuji započítat více, protože hledám furt dokola, místo toho, abych se to snažil dělat dobře už na poprvé a ideálně si zaměstnance ve své společnosti také udržel.


Ano, já vím, lehce se to napíše, ale hůře udělá.

Ale na druhou stranu. Zase tak komplikované to také není. Ono stačí se chovat tak, jak si přejeme, aby se k nám chovali ostatní a to pro začátek bude naprosto postačovat.