Vyhledat
  • Dagmar

💙3 tipy na perfektní Onboarding

Aktualizováno: úno 10

Onboarding asi v čestině můžeme vyjádřit „nástup do zaměstnání“ a za mě „Onboarding“ zní opravdu lépe. Pokud dovolíte, zůstanu tedy u tohoto termínu. Ale co potřebuji zařídit, připravit a co to vlastně je? Tak o tom si napíšeme něco více, níže.


Co to Onboarding vlastně je?


Dnes je prvního září a děti jdou do školy. A vlastně pro ně, hlavně pro prvňáčky, se jedná také o jakýsi onboarding. Děti jsou plné očekávání, těší na na paní učitelku. Ale samozřejmě mají také své obavy, zdali to zvládnou a jací budou spolužáci, kde je jídelna nebo tělocvična.....


Ve škole jako rodičové očekáváme, že tyto informace se dozvíme předem nebo první den školy. No a to je přesně stejný princip Onboardingu. Tedy uvítat nováčka ve firmě, ideálně tak, že bude motivován svou práci odvádět s láskou a na té nejvyšší úrovni.


Tip 1 – Příprava


Tato fáze je často podceňovaná, protože se jedná o nudnou, většinou také administrativní část. Jako zaměstnavatel máme celou řadu legislativních povinností, které musíme před nástupem zajistit.


Je vhodné mít jednoduchý seznam, ideálně ve formě RACI (vysvětlím někdy příště) neboť i v Onboardingu je potřeba zapojení jiných oddělení nebo kolegů.



Když jsem v HR začínala, dostala jsem jednu radu, kterou se snažím řídit dodnes, ať už v práci, tak v osobním životě.


Ta rada zní – všechno se musí nejdříve velmi dobře „zouřadovat“.

To znamená. Pokud nemáte připravené a zpracované poklady/pomůcky/nástroje atd, tak nemá cenu začínat s dalšími aktivitami.


Takové to vznášení se na vlně strategií je príma, ale pokud nejsme schopni věci exekuovat ani sebelepší mise, vize, strategie nám nepomůže.


Tip 2 – Komunikace


Pokud chceme mít úspěšný Onboarding je potřeba komunikovat. A to všemi směry. V HR jsem zvyklí na upomínání jednou, dvakrát...


Už v přípravné fázi musíme komunikovat, jak v rámci firmy, tak s nastupujícím, externími partnery apod. To, že nám někdo nastoupí, není tajemství! Kolegové se musí na nováčka také připravit.


Naštěstí v dnešní době existují HR systémy, které nám výrazně s Onboardingem pomohou. A my můžeme velmi elegantně zapojit i jiná oddělení jako je IT, finance, provoz, nákup apod.


Mně osobně se stává velmi často, že přijdu ke klientovi a nikdo o tom, že tam budu „něco řešit“ neví. Zrovna u HR Interim Managementu nebo HR Krizového řízení to není ten nejlepší nápad, neboť můj příchod většinou způsobuje obavy, že jdu někoho „vyhodit“.


Klientům je potřeba předem toto artikulovat a prosím je, o oznámení mého působení, minimálně managementu společnosti. Většinou se o službu "ukončování PP" nejedná a je zbytečné negativní atmosféru vytvářet.


A to je přesně ono.


Pokud otevřeně nekomunikujeme předem, co nový kolega bude dělat a za co bude zodpovědný, velmi často začnou ostatní pracovat na bázi „dojmologie“.

Nevím, tak si to domyslím. A zaměstnanci/manažeři se mohou cítit ohroženi.

Tomu se, prosím, zkuste vyhnout.

Tip 3 – Den „D“


Jak už jsme si řekli, příprava a komunikace musí být skvěle zvládnutá. Den „D“ je den nástupní. Velké společnosti, které nabírají desítky zaměstnanců mají tzv. Nástupní dny. Třeba prvního a patnáctého.


Proč se to dělá?


Samozřejmě se tímto optimalizují zdroje a čas a mohou se všechna školení a přednášky a podepisování dokumentů uskutečnit organizovaně a systematicky.


A teď k vlastnímu nástupnímu dni. Méně je více.

Dneska se zkouší celá řada moderním přístupů, třeba taková gamifikace nebo virtuální realita. Vždy si musíme uvědomit, kdo ná