Vyhledat
  • Dagmar

💙3 tipy na perfektní Onboarding

Aktualizace: zář 2

Onboarding asi v čestině můžeme vyjádřit „nástup do zaměstnání“ a za mě „Onboarding“ zní opravdu lépe. Pokud dovolíte, zůstanu tedy u tohoto termínu. Ale co potřebuji zařídit, připravit a co to vlastně je? Tak o tom si napíšeme něco více, níže.


Co to Onboarding vlastně je?

Dnes je prvního září a děti jdou do školy. A vlastně pro ně, hlavně pro prvňáčky, se jedná také o jakýsi onboarding. Děti jsou plné očekávání, těší na na paní učitelku. Ale samozřejmě mají také své obavy, zdali to zvládnou a jací budou spolužáci, kde je jídelna nebo tělocvična.....


Ve škole jako rodičové očekáváme, že tyto informace se dozvíme předem nebo první den školy. No a to je přesně stejný princip Onboardingu. Tedy uvítat nováčka ve firmě, ideálně tak, že bude motivován svou práci odvádět s láskou a na té nejvyšší úrovni.


Tip 1 – Příprava

Tato fáze je často podceňovaná, protože se jedná o nudnou, většinou také administrativní část. Jako zaměstnavatel máme celou řadu legislativních povinností, které musíme před nástupem zajistit.

Je vhodné mít jednoduchý seznam, ideálně ve formě RACI (vysvětlím někdy příště) neboť i v Onboardingu je potřeba zapojení jiných oddělení nebo kolegů.



Když jsem v HR začínala, dostala jsem jednu radu, kterou se snažím řídit dodnes, ať už v práci, tak v osobním životě.


Ta rada zní – všechno se musí nejdříve velmi dobře „zouřadovat“.

To znamená. Pokud nemáte připravené a zpracované poklady/pomůcky/nástroje atd, tak nemá cenu začínat s dalšími aktivitami. Takové to vznášení se na vlně strategií je príma, ale pokud nejsme schopni věci exekuovat ani sebelepší mise, vize, strategie nám nepomůže.


Tip 2 – Komunikace

Pokud chceme mít úspěšný Onboarding je potřeba komunikovat. A to všemi směry. V HR jsem zvyklí na upomínání jednou, dvakrát... Už v přípravné fázi musíme komunikovat, jak v rámci firmy, tak s nastupujícím, externími partnery apod. To, že nám někdo nastoupí, není tajemství! Kolegové se musí na nováčka také připravit.


Naštěstí v dnešní době existují HR systémy, které nám výrazně s Onboardingem pomohou. A my můžeme velmi elegantně zapojit i jiná oddělení jako je IT, finance, provoz, nákup apod.


Mně osobně se stává velmi často, že přijdu ke klientovi a nikdo o tom, že tam budu „něco řešit“ neví. Zrovna u HR Interim Managementu nebo HR Krizového řízení to není ten nejlepší nápad, neboť můj příchod většinou způsobuje obavy, že jdu někoho „vyhodit“.


Klientům je potřeba předem toto artikulovat a prosím je, o oznámení mého působení, minimálně managementu společnosti. Většinou se o službu "ukončování PP" nejedná a je zbytečné negativní atmosféru vytvářet.


A to je přesně ono.

Pokud otevřeně nekomunikujeme předem, co nový kolega bude dělat a za co bude zodpovědný, velmi často začnou ostatní pracovat na bázi „dojmologie“. Nevím, tak si to domyslím. A zaměstnanci/manažeři se mohou cítit ohroženi.

Tomu se, prosím, zkuste vyhnout.

Tip 3 – Den „D“

Jak už jsme si řekli, příprava a komunikace musí být skvěle zvládnutá. Den „D“ je den nástupní. Velké společnosti, které nabírají desítky zaměstnanců mají tzv. Nástupní dny. Třeba prvního a patnáctého.


Proč se to dělá?

Samozřejmě se tímto optimalizují zdroje a čas a mohou se všechna školení a přednášky a podepisování dokumentů uskutečnit organizovaně a systematicky.


A teď k vlastnímu nástupnímu dni. Méně je více.

Dneska se zkouší celá řada moderním přístupů, třeba taková gamifikace nebo virtuální realita. Vždy si musíme uvědomit, kdo nám nastupuje, co to je za zaměstnance a v jaké společnosti pracujeme.


Nejsem si jistá, že nějaké pobíhání po místnosti s kuklou na hlavě ocení třeba firemní právník, ale mohu se mýlit. Naopak v mladé (duchem) IT společnosti asi nudný, „socialistický“ Onboarding také nebude, to, pravé ořechové.


Sama mám produkt, který se jmenuje Virtuální HR ředitel, který je vhodný pro ty firmy, které si ještě nemohou seniorního HR ředitele dovolit, ale přesto potřebují pár hodin měsíčně řešit věci, které nelze diskutovat interně nebo prostě chybí jistý nadhled, expertní znalost a nestrannost.


V rámci prvního dne se samozřejmě budou řešit administrativní záležitosti, ale tento den by měl pro nováčky být zároveň velmi příjemný a hlavně měli by se cítit vítáni. Ideální je, pokud majitel nebo ředitel přijde nováčky přivítat nebo alespoň natočí video, které se může opakovaně pouštět při Orientačním dni.


Jak si první den zorganizujete, už záleží samozřejmě na vás. Na společnosti, její strategii a kultuře. Tedy co bude fungovat u vás, nemusí být vhodné pro jinou společnost.


A jedna rada na závěr

Je vhodné se soustředit na naši cílovou skupinu a ne na to, co se líbí nám. První den v práci je stejně tak napínavý, jako první den ve škole pro prvňáčka.

Přeji hodně úspěchů! Pokud hledáte nějaký seminář nebo školení na téma lidské koukněte zde. Těším se na viděnou.

#onboarding #adaptace #hr #nastupdoprace #prvnidenvpraci #hrinterim #hrinterimcz #matricariachamomilla #dagmarmatejkova #lidskezdroje #hrporadenstvi #hrkonzultace #hrreditel

192 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.