Momentálně snad neexistuje nikdo, kdo by nebudoval Brand. Osobní, firemní, zaměstnavatele a i dokonce vládní PR Brand. Ale o tom opravdu psát nebudu.
Já si posvítím na ten, který je typický pro podnikatele, kteří mají zaměstnance a snaží se budovat tzv. Brand Zaměstnavatele, v angličtině Employer Brand. V češtině hovoříme také o Výběrovém zaměstnavateli (Employer of Choice).
Toto je moje dnešní téma.
Co to tedy je?
Budování značky je o tom, že si budujeme nějaké Image. Tedy jak nás bude vnímat okolí. Obvykle se budeme snažit o vnímání pozitivní, ale jsou i strategie, kdy se vlastně tvářím nebo chovám jako rebel. Může být. Proč ne. Zvláště u osobního brandu to může fungovat.
Jsem prostě mimo hlavní proud. Jsem jiný/jiná. Je mi jedno, co si myslí nebo dělá většina. Někomu to vyjde, někomu ne.
Fenomén geniálního osobního Brandu
Ku příkladu. Dovolím si zde jmenovat umělce, který je velmi úspěšný a má skvěle vybudovaný osobní Brand. Je to můj velmi oblíbený umělec David Černý.
Mezi jeho díla patří slavná „Entropa“ – možná, že si vzpomenete na jeho turecké záchody, které měly být typické pro Bulharsko. Toto dílo tvořil, pokud se nepletu, na počest našeho předsednictví v EU.
Byl to skandál, který samozřejmě umožnil všem, kteří ještě o něm neslyšeli, zjistit, kdo to je - David Černý.
Geniální strategie, ale tohle, jak by řekl klasik, chce „koule“.
Mezi jeho díla také patří třeba Mimina, která lezou po Žižkovské věži. Nějaká zbylá jsou k vidění u Sovových mlýnů.
Dále kinetické socha France Kafky za Májem, před Kafkovým muzeem jsou další kinetické sochy dvou mužů a naší republiky, ovšem stud mi nedovolí, dílo popisovat. Běžte se na to podívat. Je za tím samozřejmě příběh.
Další kontroverzní díla
A v neposlední řadě, to bylo dílo, které by se možná nyní hodilo zpět. Na loďce na řece, byla posazena obrovská ruka, s takovým tím hanlivým gestem, která směřovala přímo k Hradu. Objevilo se to tam jednoho krásného dne, přesněji, v noci.
Ráno, když jsem přes most přejížděla do práce, tak si dodnes pamatuji, jak na to koukám, jako na zjevení. V práci jsme to samozřejmě řešili. A vlastně jsme se shodli, že je to „super“.
Ale.
David Černý je sice svéráz, asi rád provokuje a možná si rád dělá, co chce. Ale. A zde přijde to velké ALE.
On má přesně to, co pro budování Brandu je potřeba.
A to je produkt. V jeho případě je tvorba uměleckých děl. A v jeho zcela konkrétním případě, ještě "tuna" obrovského TALENTu.
On je prostě dobrej. On svoje řemeslo umí, má nápady, inovuje, šokuje, inspiruje. Je nepřehlédnutelný, i když třeba se to někomu nelíbí, ale jsem si jistá, že ho minimálně registruje.
A pokud se nemýlím. Nejedná se žádného umělce samouka. Jedná se o umělce, který má i akademický background. Tedy žádná obligátní VŠ života.
A to je přesně to, co zde chci naznačit. Co naznačit. Já to napíšu na plnou klávesnici!
Pokud nemáme produkt – něco, co můžeme nabídnout, co umíme vyrobit, nakreslit, napsat, uvařit...... ideálně, lépe než ti ostatní, tak se Brand buduje, jen velmi těžko.
Nicméně.
Není to jenom talent. Ale je to i píle, vytrvalost, konzistence, vzdělání, zručnost, pokora, sebekritika, zdravé sebevědomí, zkušenosti, znalosti, dovednosti, chování.... A asi bych mohla ještě dlouho pokračovat.
Co budování Brandu a obzvláště toho „Employer of choice“ skutečně není, že prezentuji něco, o čem sice mluvím, ale je to vlastně to, co si přeji, ale ve skutečnosti, to tak vůbec nedělám.
Nebo neumím. Nebo jsem si přečetl jeden článek nebo nějakou knihu a už jsem expert na dané téma.
Dám vám konkrétní příklad.
Velmi často zaměstnavatelé „vykřikují“.
Naši zaměstnanci jsou tím nejcennějším, co ve firmě máme!
OK. To je pravda, ale chovají se naši zaměstnavatelé skutečně podle toho?
Chovají se podle tohoto motivačního tvrzení i ve skutečnosti?
Není to obligátní:
Tak to je teorie a teď se podíváme na to, jak se to dělá prakticky.
Nevím. Pouze si dovolím tvrdit, že za moji kariéru v HR (20+) jsem se s tím, že se někdo skutečně i tak choval, setkala jen výjimečně. Většinou člověk měl velká očekávání a pak přišla realita.
Nechci aby to vyznělo jakkoliv pesimisticky, ale spíše k zamyšlení nebo k další diskuzi.
Ono mít super PR a HR Marketingovou prezentaci nestačí, pokud to nemyslíme vážně a nebo je to s námi vlastně úplně jinak. Toto není budování Brandu, toto je velmi krátkodobá „strategie“ ve stylu „po nás potopa“. Neboť.
Pozice Výběrového zaměstnavatele se buduje léta.
Krok za krokem, bez nablýskaných PR výkřiků do tmy. A buduje se od A do Z. Od strategie FIRMY (dlouhodobé), přes elementární procesy a to nejenom v HR, ale ve výrobě, prodeji, nákupu.
Dále přes komunikaci, pracovní prostředí, chování majitelů, vedení a samozřejmě zaměstnanců k sobě navzájem. A asi nemusím psát o té rybě, která smrdí od hlavy.
Pokud pevné základy nemáme, tedy produkt, procesy a jasnou strategii a všechno ostatní, co jsem napsala výše, můžeme budovat, co chceme, ale BRAND to určitě nebude😊.
A je to stejné, jak ve firmě, tak i v životě.
Tak budujme ty naše brandy chytře, ať se za 10 let nemusíme chytat za hlavu.
Vaše,
Dagmar
Pokud vás zajímají moje Semináře, tak koukněte.
Pokud potřebujete HR Interima nebo Virtuálního HR ředitele, popř. HR seniorního poradce, zde více info. Pokud hledáte Mentora, tak koukněte sem. A pokud hledáte práci, tak kariérní poradenství je zde. A koho HR nezajímá, ale má třeba alergii na lepek jako já, tak koukněte na můj web celiakarna.cz, je tam také moje oblíbená jóga:-). #hr #hrinterim #hrmanagement #karierniporadenstvi #seminare #dagmarmatejkovachud #hrinterim #hrinterimcz #celiakarna #bezlepku #lidskezdroje #zivotnicykluszamestance #karierniporadenstvi #hrporadenstvi #hledampraci #opentochange #executivesearch #headhunt #personalniagentura #agenturaprace #opentowork #hledampraci #job #personalka #bezpersonalky #brand #employerbrand #branding #employerofchoice #vyberovyzamestnavatel #davidcerny #franzkafka
Comments