Vyhledat

💙 Budování Brandu po "česku"

Aktualizováno: bře 24

Momentálně snad neexistuje nikdo, kdo by nebudoval Brand. Osobní, firemní, zaměstnavatele a i dokonce vládní PR Brand. Ale o tom opravdu psát nebudu.


Já si posvítím na ten, který je typický pro podnikatele, kteří mají zaměstnance a snaží se budovat tzv. Brand Zaměstnavatele, v angličtině Employer Brand. V češtině hovoříme také o Výběrovém zaměstnavateli (Employer of Choice).


Toto je moje dnešní téma.


Co to tedy je?


Budování značky je o tom, že si budujeme nějaké Image. Tedy jak nás bude vnímat okolí. Obvykle se budeme snažit o vnímání pozitivní, ale jsou i strategie, kdy se vlastně tvářím nebo chovám jako rebel. Může být. Proč ne. Zvláště u osobního brandu to může fungovat.



Jsem prostě mimo hlavní proud. Jsem jiný/jiná. Je mi jedno, co si myslí nebo dělá většina. Někomu to vyjde, někomu ne.


Fenomén geniálního osobního Brandu


Ku příkladu. Dovolím si zde jmenovat umělce, který je velmi úspěšný a má skvěle vybudovaný osobní Brand. Je to můj velmi oblíbený umělec David Černý.


Mezi jeho díla patří slavná „Entropa“ – možná, že si vzpomenete na jeho turecké záchody, které měly být typické pro Bulharsko. Toto dílo tvořil, pokud se nepletu, na počest našeho předsednictví v EU.


Byl to skandál, který samozřejmě umožnil všem, kteří ještě o něm neslyšeli, zjistit, kdo to je - David Černý.

Geniální strategie, ale tohle, jak by řekl klasik, chce „koule“.


Mezi jeho díla také patří třeba Mimina, která lezou po Žižkovské věži. Nějaká zbylá jsou k vidění u Sovových mlýnů.


Dále kinetické socha France Kafky za Májem, před Kafkovým muzeem jsou další kinetické sochy dvou mužů a naší republiky, ovšem stud mi nedovolí, dílo popisovat. Běžte se na to podívat. Je za tím samozřejmě příběh.


Další kontroverzní díla


A v neposlední řadě, to bylo dílo, které by se možná nyní hodilo zpět. Na loďce na řece, byla posazena obrovská ruka, s takovým tím hanlivým gestem, která směřovala přímo k Hradu. Objevilo se to tam jednoho krásného dne, přesněji, v noci.


Ráno, když jsem přes most přejížděla do práce, tak si dodnes pamatuji, jak na to koukám, jako na zjevení. V práci jsme to samozřejmě řešili. A vlastně jsme se shodli, že je to „super“.


Ale.


David Černý je sice svéráz, asi rád provokuje a možná si rád dělá, co chce. Ale. A zde přijde to velké ALE.

On má přesně to, co pro budování Brandu je potřeba.


A to je produkt. V jeho případě je tvorba uměleckých děl. A v jeho zcela konkrétním případě, ještě "tuna" obrovského TALENTu.


On je prostě dobrej. On svoje řemeslo umí, má nápady, inovuje, šokuje, inspiruje. Je nepřehlédnutelný, i když třeba se to někomu nelíbí, ale jsem si jistá, že ho minimálně registruje.


A pokud se nemýlím. Nejedná se žádného umělce samouka. Jedná se o umělce, který má i akademický background. Tedy žádná obligátní VŠ života.


A to je přesně to, co zde chci naznačit. Co naznačit. Já to napíšu na plnou klávesnici!

Pokud nemáme produkt – něco, co můžeme nabídnout, co umíme vyrobit, nakreslit, napsat, uvařit...... ideálně, lépe než ti ostatní, tak se Brand buduje, jen velmi těžko.


Nicméně.


Není to jenom talent. Ale je to i píle, vytrvalost, konzistence, vzdělání, zručnost, pokora, sebekritika, zdravé sebevědomí, zkušenosti, znalosti, dovednosti, chování.... A asi bych mohla ještě dlouho pokračovat.


Co budování Brandu a obzvláště toho „Employer of choice“ skutečně není, že prezentuji něc