Vyhledat

💙Chci více vydělat

Aktualizováno: úno 10

aneb efektivní práce se zdroji (nejen lidskými)


Neefektivita, prostoje, špatná nebo žádná příprava, žádný cíl, žádné nebo naopak překomplikované procesy. Intuitivní řízení firmy na základě nálad, mínění „dobrých“ kamarádů nebo v horším případně rodiny, ale nejhorší je pro mne sdělení „děláme to tak historicky“. Jinými slovy, nevíme proč a také nás to ani nezajímá.


Nevím, jestli je vám to povědomé, ale mně malinko ano. Ať už je to garážovka nebo korporát. Úmyslně neříkám Start-up, jelikož firmy, které jsou na trhu 5 a více let žádné Start-upy nejsou a nemyslím to nijak pejorativně.


Dospělá garážovka


Pojďme si to tedy rozebrat pěkně postupně. Dnes je moderní zesměšňovat korporáty.


Ale, co je vlastně takový korporát? Přeci dospělá garážovka.

Také na začátku někdo měl nápad a ten rezonoval s potřebami trhu a uchytil se. Takže úspěšná garážovka se stává později korporátem.



Plýtvání zdroji


Ano, nutno říci, že ne všechny korporáty jsou efektivní a neplýtvají zdroji.


Samozřejmě pokud máme tisíce zaměstnanců a jsme na všech kontinentech, nelze vše uhlídat. Ale většina korporátů, např. automobilky velmi efektivní bez pochyby jsou.


Proč to tvrdím?


Je všeobecně známo, že ať už to byl Ford nebo třeba Toyota přinesla businessu metody JIT – (just in time), tz. že do firmy přivezou materiál nebo polotovary v momentu, kdy je potřebuji.

Ušetřím na skladových prostorách, prostojích atd.


TQM (Total Quality Management) je také, pokud se nepletu, z dílny Toyoty.


Nebo Baťa zavedl výkonnostní bonusový systém, který zvyšovat výkon zaměstnanců a tudíž i efektivitu práce, což vede k vyššímu zisku.


Rychleji, levněji a více vyrobím, mohu více prodat s vyšší marží.

A zase ty procesy


No, ale výše uvedené vyžaduje dokonalou disciplínu, přesné naplánovaní a výborně nastavené procesy. Každá chyba zde stojí opravdu hodně peněz.


Samozřejmě takové automobilky mají za sebou léta zkušeností, investují do inovací, výzkumu a v neposlední řadě do svých lidí a proto také velmi slušně vydělávají. A tak to má být.


Agilní chaos


Naopak taková garážovka i se super nápadem se k organizaci práce typu Toyota musí ještě postupně propracovat.


Já chápu a je mi také velmi sympatické, že nové společnosti vznikají, lidé se snaží přijít s něčím, co je inovativní a zajímavé, ale nadšení a super nápad v dlouhodobém horizontu nestačí. Inovační cykly jsou zrychlené a co dříve vydrželo rok, je dneska „out“ za měsíc.


Pro garážovky je pro mě synonymem agilní chaos a možná lépe popisující „nevím, že nevím“.

Po prvním úspěchu jsem mistr světa a myslím, že tak to bude už pořád. No a ono to samozřejmě nebude.


Pokud nemám geniální myšlenku, nutno si přiznat, kolik takových vlastně je, musím neustále vymýšlet něco nového nebo zdokonalovat svůj produkt.


A to samozřejmě bolí a trvá, milionářem za 10 dní a bez práce, pokud nevyhrajeme ve sportce, asi nikdy nebudeme.