Vyhledat
  • Dagmar

💙 Headhunt nebo třeba Executive Search? A co úřad práce?

Aktualizováno: úno 10

V mém občasníku o životním cyklu zaměstnance si dnes probereme, jak vypadá ve firmě výběr náborového kanálu. Co se děje před tím, než někdo dorazí na pohovor.

Jinak pro zkušené Hristy. Bavíme se samozřejmě stále o procesu náboru a ještě nejsme ani u pre-selekce.


3. díl z cyklu: Životní cyklus zaměstnance

Ve velkých firmách se často pracuje s pojmem, kterému se říká Workflow.


Co si pod tím mohu představit?


Je to jistý postup. Tedy postup pracovních činností. Nemůžu začít nabírat zaměstnance, pokud nevím, co bude dělat.


Nemůžu nabírat zaměstnance přes „agenturu“ pokud na to nemám schválený rozpočet, nemám připravený Brief (vysvětlím).


Ideální je, si takové Workflow nakreslit nebo samozřejmě existují aplikace, které to umí udělat za nás.



Pro ty, kdo jsou v HR nováčky nebo si lépe představí něco na konkrétním příkladu, tak použiji své oblíbené jídlo. Pokud budu chtít dělat pizzu, musím si nejdříve připravit těsto.


Bude chvilku trvat, než mohu udělat krok dva. To, že vykynuté těsto vytvaruji do formy pizzy. Pak teprve si dám na něj Sugo a to, co mi chutná. A nakonec peču. Nejde to naopak.


Workflow


A to je Workflow. Musím znát postup (recept) a také čas (příprava, pečení, kynutí) a mít k tomu nástroje (mísa, vařečka, trouba), suroviny (mouka, droždí, voda, sugo, šunka...).


Musím vědět, že kynutí těsta může trvat třeba i několik hodin. Musím si nejdříve rozpálit troubu, než tam pizzu budu dávat atd.


V lidských zdrojích je celá řada věcí, které už se vymyslely, vyzkoušely a není tedy potřeba znovu objevovat pomyslné kolo.

Co to je náborový kanál?


Náborový kanál může být třeba personální agentura, která pro mne daného zaměstnance najde. O nic se vlastně nemusím starat.


Nebo to může být firma, která se zabývá Executive Search.

A nebo si všechno budu dělat sám a budu si muset najít „kanál“, přes, který se mi budou hlásit kandidáti. Dříve se používala třeba tištěná inzerce.


Dnes je tu Online. Pracovní portály, naše stránky, sociální sítě. Mohu se také obrátit na pracovní úřad nebo na nějaké asociace, spolky, sdružení, kde mohu, ať už zdarma, tak za úplatu, svou pozici prezentovat.


Volba správného náborového kanálu je klíčová!

Proč to tvrdím?


Protože, pokud zvolíme náborový kanál špatně, plýtváme zdroji. Časem, financemi a také naší energií.


Je to stejné jako bychom chtěli jít na lov mořských ryb a vydáme se k Vltavě. Pravděpodobnost, že tam ulovíme mořského vlka, je opravdu velmi nízká. A tak to funguje i s náborovým kanálem.


Příklad:


Pokud chci najít prodavačku, tak nebudu inzerovat na LinkedInu, ale například využiji FB.

Stejně tak pokud budu hledat seriózního ředitele velké nadnárodní banky, tak nepůjdu na FB, ale požádám kvalitní firmu, které se věnuje Executive search, o pomoc.


Proč? Vždyť to můžu dát na LinkedIn!


Ano, to můžete. Nicméně pokud budete hledat ředitele velké nadnárodní banky, tak se to úplně nebude hlásit rozhlasem. Takové pozice se obsazují v