Vyhledat
  • Dagmar

Hledání práce je jako Super Star

Hledám práci a nikdo mě nechce! Proč? Protože velmi často místo toho abychom se realisticky podívali na sebe do zrcadla a řekli si co umím a co opravdu mohu nabídnou a co mi vlastně moc nejde, tak hledáme chyby všude kolem, jenom ne u sebe.


Mně hledání práce a vlastní nábor připomíná vlastně reality show typu – #SuperStar. Do soutěže se přihlásí tisíce „talentů“ a postupně zjišťujeme, že celá řada těchto „talentovaných“ žádný talent nemá nebo tento talent je ve srovnání s konkurencí v lepším případě k smíchu, v horším k pláči.


Pak tam vidíme scény, jak ze špatných filmů, kdy nekritičtí rodiče nebo to dítko, co chtělo být slavnou zpěvačkou, neunese konstruktivní kritiku.

Chytří se samozřejmě velmi rychle poučí a začnou přemýšlet nad tím, co jim tam ta porota řekla a jestli to vlastně není dobrý nápad.


Lidé s menším rozhledem hledají chyby u jiných.

Porota je neschopná, někdo mi chce uškodit a ještě ho/ji v tomto rozpoložení podporují doma. Přeci naše dcera je geniální!

No, není. Geniusové, pokud to bereme jen podle toho, že to budou lidé s nadprůměrným IQ, tedy více než 130, bavíme se řádově o 2 % lidí v populaci.



Častým „zlounem“ je náborář nebo někdo z HR oddělení.

Po neúspěšném interview si potom někde na sociálních sítích rozepisujeme o tom, že vůbec tomu ti lidi nerozumí, jsou to „žáby na prameni“, amatéři a nerozeznají talent.


Nedávno jsem na toto téma četla pojednání nekritické matky, která se velmi expresivně vyjadřovala o neschopnosti HRistů, protože její geniální dceru někam nepřijali, přitom byla v zahraničí na pobytu.

To já jsem osobně byla také a 3 roky. Ale proč by mě kvůli tomu faktu měl někdo zaměstnat, tak to opravdu netuším.


Chytré firmy, které vědí co dělají, mají v prvé řadě nastavené procesy. Procesy slouží k tomu aby ve firmě byl pořádek a bylo jasné, co kdo dělá, kdo je za co zodpovědný a kdo rozhoduje.


Jak to tedy vypadá v náboru „chytré firmy“?

  1. Nejdříve je potřeba novou pozici skutečně POTŘEBOVAT, dále ji popsat (popis práce), vypočítat kolik mě to bude stát a potom teprve začínám hledat. Na to je dobré mít třeba HR Budget nebo minimálně umět vypočítat náklady na jedno pracovní místo.

  2. Firmy mají tzv. Kompetenční model a podle toho budu tedy přizpůsobovat své hledání. Samozřejmě si stanovím, co ten daný člověk musí umět, jaký jazyk musí znát, jak by se ideálně měl chovat.

  3. Dám inzerci, prezentuji na sociálních sítích nebo oslovím externí partnery a hledám.

Jelikož pozice, které se obsazuje je většinou jenom jedna a kandidátů je více, organizuji Výběrové řízení, které sestává obvykle ze strukturovaného interview, abych tedy dokázala objektivně posoudit kvalitu kandidátů.

Srovnávám, srovnatelné. Hrušky s hruškami. Existují samozřejmě další metody.


A pokud se jedná o velmi lukrativní a „sexy“ pozici, tak se mi samozřejmě hlásí stovky uchazečů, stejně jako v Super Star. Většina z nich neprojde už prvním tzv. Pre-screeningem. To může dělat počítač.


Dále se připravuje tzv. Long list – to je většinou max. 10 nejlepších kandidátů v souladu s těmi našimi kriterii, které jsme si stanovili. Toto se dále diskutuje a buď se dělají např. telefonická interview nebo se udělá testování popř. se organizuje Assessment Centre.


No a následně nám zůstanou třeba 3 nejlepší kandidáti, říká se tomu „Short list“. Ale místo je stále jen jedno. Takže se musím rozhodnout, kdo bude vítěz, naší pomyslné Super Star.


Těm, kteří neuspějí se dává tzv. Zpětná vazba. Je jen na nich, co si z této zpětné vazby vezmou a nebo se budou cítit ukřivděni.


No a teď vám nasdílím můj TOP 3 „propadák“ u interview. Samozřejmě nemusíte souhlasit, je to čistě můj osobní názor, vyzkoumaný za posledních pár let mé praxe😊


  • Fabulace v CV – prostě to, co prezentujeme, není pravda. Nikoho jsme nevedli, neřídili žádný team. Pozice, která se jmenuje ředitel se skutečně jmenovala specialista. VŠ jsme nevystudovali, pokud ano, nejsme Ing. ale Bc. nebo diplomovaný specialista.

  • Odborná erudice je "otázna" – velmi často se lidé prezentují, že byli např. Finančním ředitelem a pokud se zeptáte, jak plánovali „Cash Flow“ – tak řeknou, že něco takového nedělali, že na to měli lidi. A když se jich tedy zeptáte, co to CF je, tak začnou „machrovat“, že přece na takové pozici, takové detaily nebudou řešit. No, pokud někde prezentuji, že jsem byl finanční ředitel, tak co je to CF, musím prostě vědět.

  • Nedostatečné jazykové znalosti – když firma potřebuje někoho, kdo ovládá jazyk slovem a písmem, tak potřebuje někoho, kdo ovládá jazyk slovem a písmem. Pasivní znalost jazyka podle mého názoru je nesmysl, stejně tak, že se někomu začnou zdát sny v jazyku, který se naučil. Nic takového se mi nikdy nestalo a dva jazyky docela slušně ovládám. Tedy nebuďte překvapeni, když přijde na interview rodilý mluvčí nebo někdo takový jako já. Obvykle, když jsem si nebyla jistá, zdali kandidát jazyk skutečně ovládá, požadovaným jazykem (uvítací konverzaci) jsem interview začala. Tím si šetříte čas, neboť pokud je tam někdo, kdo vás začne přesvědčovat o tom, že měl AJ na střední škole, pak na VŠ a pasivně to zvládá parádně, na úroveň C1 se dostane za měsíc, tak v klidu a v pohodě se můžete rozloučit, tady je to ztráta času.

A teď dodám ještě moje poslední pozorování, které nepomáhá získat vysněnou pozici. Obcházení HR a snaha dostat se rovnou k CEO nebo majiteli firmy.

Většinou CEO nebo majitel takové CV posílá zpět na HR a úplně výhoda to nebývá. Obvykle tam mohou být nějaké vroubky, které se projeví v Background Checkingu.


A možná „last but not least“. Nesuďte lidi podle toho jak vypadají. Ono, když na interview dorazí někdo, kdo docela dobře vypadá, sice je z „ejčáru“ a je to na první pohled „blbá blondýna“, ona nemusí být ani „blbá“, ani „blondýna“.


Tak nechte si to prosím hlavou a vězte, že „bez práce, opravdu nejsou koláče“.


#HRprocesy #HRbudget #hrinterim #hrinterimcz #lidskezdroje #nabor


0 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.