Neboli #Successionplanning. Co to je to je a jak se používá? Kde jsme k tomu přišli?
Nástupnictví
jako celá řada procesů v lidských zdrojích, pochází z armády. Zdá se Vám to divné? Mně ne. Uvedu na příkladech, co to je a jak s tím pracovat.
Celá řada procesů v personalistice pochází z armády.
Proč?
Protože v armádě musí všechno fungovat jako po drátkách a nesmí se udělat chyba, neboť ta chyba, může v extrémním případě znamenat, že někdo padne.
Stejné je to v medicíně, pokud lékař přijede někam k pacientovu a jde se tam učit – není ještě na danou práci připraven nebo selže ve stresové situaci, může situace pro pacienta být fatální.
Každý voják v armádě je drilován k tomu, co bude dělat, když voják, který bojuje vedle něho, padne. A jsou také drilováni k tomu, když padne generál. Oni vědí úplně přesně, co mají dělat.
Řízení rizika
Ve firmách většinou takové riziko nehrozí, ale právě v situacích, které jsou velmi nepravděpodobné, např. že spadne letadlo a přijdeme o půlku managementu, tak to je přesně, to, na co se používá #Nástupnictví.
Myslím, že celá řada z nás si vzpomene, když se zřítilo letadlo s elitami z Polska. Dá se něco takého naplánovat? Pravděpodobně nikoliv, ale právě od toho pracujeme s tím, že je lepší se na takové situace připravit.
Osobně jsem se s tím setkala v několika firmách, jednou nám skutečně spadlo letadlo a přišlo se o klíčového manažera a několikrát šlo o dopravní nehody a najedou, bez varování, přijdete o manažera nebo kolegu.
Eliminace rizika
Chytré firmy jsou na takové situace připraveny a nemusí se jednat hned o nějakou tragédii. Může se jednat o to, že kolega dostal prostě lepší nabídku a ze společnosti odešel. Nebo někdo se rozhodne, že prostě už toho má dost a nechce danou pozici vykonávat.
Nástupnictví funguje tak, že se prostě a jednoduše mluví o tom, co budeme dělat, když nám odejde třeba Finanční ředitel.
Je dobré si definovat někoho, kdo v případě „nouze“ je schopen převzít danou pozici a vydržet třeba pár měsíců zde, bez toho, aby to poškodilo společnost.
Elitní společnosti
Ještě chytřejší firmy neřeší jenom to, že se může stát nějaká krizová situace, ale snaží se připravit na situace, které nám píše život a vytipují si tedy klíčové pozice a tam si jasně stanoví, kdo jsou ti nástupci.
Těmto nástupcům se "to" ovšem musí komunikovat a také je nutno je systematicky připravovat.
No a ti nejchytřejší, neřeší jenom klíčové pozice, ale řeší úplně všechny zaměstnance. A jasně komunikují, jaký je plán.
Slabé články
Samozřejmě jako všechny procesy má i tento svá slabá místa. Já bych zde asi zmínila dva mínusy.
Jako obvykle je to komunikace.
Pokud kolegům, kteří ještě na nějakou velkou pozici nejsou připraveni a já jim „slíbím“ že se stanou ředitelem, členem představenstva a nevysvětlím přesně, jak to funguje, pravděpodobně vzbudím plané naděje.
Tyto talenty buď demotivuji nebo se budou chovat neadekvátně, a nakonec tedy o potencionální výsadu přijdou.
A ten druhý problém je zcela opačný, že nástupnictví bude v „utajení“, takže ten, s kým se počítá, o tom neví…
Pokud vás zajímají moje Semináře, tak koukněte.
Pokud potřebujete HR Interima nebo Virtuálního HR ředitele, popř. HR seniorního poradce, zde více info.
Pokud hledáte Mentora, tak koukněte sem. A pokud hledáte práci, tak kariérní poradenství je zde.
A koho HR nezajímá, ale má třeba alergii na lepek jako já, tak koukněte na můj web celiakarna.cz, je tam také moje oblíbená jóga:-).
Kommentare