top of page
Obrázek autoraDagmar

Ukončení pracovního poměru

Aktualizováno: 29. 11. 2022

Aneb nejen právně správně, ale i lidsky a s velkou empatií.


Ukončení pracovní poměru nebývá lehkou záležitostí a je nutné, na samotný akt, se velmi pečlivě připravit. Ráda bych se věnovala nejen administraci tohoto úkonu, ale hlavně stránce emocionální, která je pro obě strany, velmi vypjatá. Kdo to zažil, ví, o čem hovořím.


Skutečný příběh


Začnu příběhem, který je čerstvý. Stal se minulý týden a níže si budeme prezentovat, jak se výpověď předávat nemá. Pokud se vám to bude zdát neuvěřitelné, je to, bohužel poměrně obvyklá praxe.


Situace


Minulý týden mě volala moje přítelkyně, kterou znám už docela dlouho. Je to cizinka. A říká, že ji vyhodili z práce. Věc, ne úplně neobvyklá, většinou mě volají, před tím, než se to stane, ale tady evidentně nezbyl čas.


Tato dáma, říkejme ji Mary, je vysokoškolačka, s praxí 10+ let a řídila jednu společnost, která byla součástí nadnárodní skupiny.


Před týdnem ji zavolal její nadřízený, který žije a pracuje v jiné zemi, že má, druhý den sednout na letadlo a „je úplně jedno, kolik to bude stát“ a v 9.00 se bude u něj hlásit.


Mary, si tedy objednala letenku a byla včas na místě. Jelikož Mary není žádná začátečnice, věděla, co asi nastane.



Osobnost manažera


Její nadřízený dorazil také. V tričku, které žehličku nikdy nevidělo, v džínách, které mají díry a hodně okopaných teniskách. Byl velmi nervózní.


Začal tím, že ji tedy musí vyhodit, protože ji majitel firmy nemá rád, a že on sice ví, že má skvělé výsledky, ale prostě, nejde to jinak.


Co na to říci...


Tak se tedy Mary zeptala, jaká je nabídka. Manažer ji podstrčil nějaké papíry – měla to být dohoda o ukončení pracovního poměru a světe div se.


Ďábel se skrývá v detailech


Jméno sice sedělo, ale adresa trvalého pobytu byla jiného zaměstnance, číslo OP a další osobní údaje také. Není se čemu divit, jsou to dvě země, kde se používá jiná sada písmen.


Jako třeba Čína a Portugalsko. Je jasné, že pokud se podklady nepřipravily duálně a nemají jazykovou korekturu, nemohou být správně.


Tak se tedy Mary ptá: „A co budeme dělat teď? Mám odletět zpátky, a až budete mít připravené dokumenty, dáte mi vědět?“.


Hledá se viník


Teď začíná teprve pravý chaos, hledá se viník. Pozor! Volá se někdo z HR. Přichází nějaká holka, kterou pověřil tento super manažer úkolem, připravit v Portugalsku, Čínskou výpověď. Neví, co má dělat, nezná postup, že by měla zavolat právníka, ji nenapadne.


Mary ví, že pokud ji někde nechtějí, nemá cenu, tam zůstávat, takže chytře využije situace a řekne si o vyšší odstupné. Protože je situace už dost trapná, Mary si doplní výpověď sama, přeškrtá záležitosti, které jí dělají neplatnou a odjede z dané země zpět domů.


Komunikace a zase ta komunikace


Ve firmě, kterou vede-vedla, mezitím, co je v letadle, někdo z centrály pošle e-mail, o tom, že ji vyhodili. Mary tedy nemůžete oznámit svému teamu, co se stalo, a když si přijde pro věci, neví, že ona jediná neví, že oni už vědí. Mezitím samozřejmě Mary zablokovali firemní e-mail.


Drama pokračuje, lidé jsou v šoku. Že nechal náš super manažer připravit výpověď pro Top Manažera juniorkou, má bohužel další dopady. Mary je jednatelkou firmy, ale je stále v obchodní rejstříku, nikdo ji neodvolal, ale ve společnosti již nepracuje.


Mzdy asi nedostanete


Jsou ji zrušena přístupová práva ke všem systémům ve firmě, ale stále má přístup do banky, bez jejího souhlasu, není možné, nic zaplatit. V dalším týdnu se platí mzdy, tak je asi nikdo nepošle. Nikdo nepřipravil plnou moc na pověřenou osobu řízením, před tím, než se najde nový ředitel.


Mám dovolenou


Kdo bude firmu dál řídit? Asi nikdo. Ale perlička nakonec. Náš super manažer má od dnešního dne měsíc dovolenou, takže pokračování za 1 měsíc.


Co bylo na příběhu špatně?


Dovolila bych si okomentovat jen pár základních pochybení.


  • Pozvat člověka k „vyhození“ do jiné země, tak to už chce odvahu. Za prvé, pokud pominu, že daná osoba tuší, co se bude dít, může využít situace (propásli jsme moment překvapení) a jít na nemocenskou, a tudíž se vyhazování nekoná. Ale hlavně, mě takové zacházení přijde vrcholem arogance, lenosti a nepochopení role manažera.

  • Ukončovat pracovní poměr s ředitelem a vystrojit se jako na zahradu, není důstojné a domnívám se, že základní pravidla společenského chování, by měla být dodržena.

  • Nechat připravit podklady pro ukončení pracovního poměru ředitele/jednatele společnosti juniorem, který takovou záležitost nikdy před tím nedělal, a ještě v neznámém jazyce, tak k tomu nemám komentář.


Na celém příběhu je nejsmutnější, že se skutečně stal.

Není to žádná fabulace, ale realita. Pokud vynechám pochybení formálního charakteru, z lidské stránky mě takové jednání přijde, nelidské.


Pro každého člověka, ať už je to dělník nebo ředitel, je ztráta zaměstnání - bez důvodu – pardon, pan majitel, neměl Mary rád, velkým stresem.


A proto je nutno se soustředit na celý akt, nejenom na to, jak připravit dokumenty, ale jak tuto zprávu komunikovat. Jak se chovat, aby nedošlo k vyhrocení celé situace, agresi nebo soudnímu sporu.

Přirozeně, ukončení pracovního poměru se neděje jenom proto, že někdo, někoho nemá rád, ale má většinou důvod.


A jak i takovou záležitost vyřešit profesionálně?


Základem je velmi dobrá příprava. Připravují se tzv. scénáře, kdy se modeluje možné chování zaměstnance. Team, který ukončení připravuje je většinou ve složení – právník, odborník na pracovní právo, HR Manažer nebo ředitel, osoba, která bude výpověď předávat a „mluvit“, musí to být ovšem profík, žádný začátečník a nadřízený člověka, se kterým se bude ukončovat pracovní poměr.


Podle daných scénářů se poté připravují balíčky, pokud se jedná o nadbytečnost nebo dohodu.


POZOR!


V případě výpovědi, ne z důvodu nadbytečnosti, musíme mít důvod! Pokud důvod je evidentní a dostatečně podložený důkazy, jako jsou například 3 vytýkací dopisy, opakovaná, neomluvená absence apod. nepotřebujeme "balíčky".


Dále se připravují samozřejmě dokumenty, jako jsou různá odvolání, předávací protokoly, dohody o mlčenlivosti apod. Až je všechno připraveno, udělá se zkouška a zapojí se také např. IT, které ukončí přístupy do systémů. Toto se ovšem dělá v den „D“.


Pak nastane vlastní předání, kterého se většinou účastní, podle statečnosti manažera, HR Ředitel a právník. Upřímně, většinou jsem předávala výpovědi sama s právním zástupcem. Statečných manažerů, je jako šafránu.



Dagmar Matějková Chudárková

Pokud vás zajímají moje Semináře, tak koukněte.



Pokud hledáte Mentora, tak koukněte sem. A pokud hledáte práci, tak kariérní poradenství je zde.


A koho HR nezajímá, ale má třeba alergii na lepek jako já, tak koukněte na můj web celiakarna.cz, je tam také moje oblíbená jóga:-).




Posloucháte rádi Podcast? Pokud ano, zde je ten můj.


Dagmar Matějková Chudárková a Filip Gregor

149 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page