Vyhledat
  • Dagmar

Optimalizace mzdových nákladů

Aktualizace: 22. pro 2019

Optimalizace mzdových nákladů neznamená, že propustím zaměstnance. Samozřejmě i tam se mohu dostat. Ale je fajn, se předtím zamyslet nad tím, jak tomu předejít.


Velmi často se stává, že společnost, která z nuly vyroste na třeba 10 lidí, dostane neuvěřitelnou chuť zaměstnávat nové a nové lidi, aniž by jasně měla promyšleno, co zaměstnanci budou konkrétně dělat.


Toto se samozřejmě nestává jenom ve Start-upech, ale opačný extrém jsou samozřejmě oblíbené korporáty, které se dostaly do fáze, že levé ruka neví, co dělá pravá a nabírají se všichni možní i nemožní manažeři, specialisté specializování na bůhví co, kteří často sami nevědí, co mají dělat.


Ale protože jsou dobře placení a většinou ani nikdo moc nesleduje, co dělají, tak jsou potichu a tiše si přežívají. To může vydržet relativně dlouho, pokud takový manažer neprovokuje, je neviditelný a nedělá skoro vůbec nic, nemůže přece, nic pokazit. A pokud nikoho neohrožuje, na nic neupozorňuje, tak proč by si ho někdo všímal.



Tak se žije a přežívá i léta, ale nesmí přijít krize nebo nové vedení, to by mohlo znamenat i restrukturalizaci nebo reorganizaci a třeba by se mohlo začít i propouštět. Střih.Takové uvažování považuji za toxické, ať v malé nebo začínající společnosti nebo velkém korporátu.


Start-up, pokud je úspěšný, stejně se v budoucnu dostane do korporátní role, ale v tomto případě by bylo skvělé, zachovat si selský rozum a řídit se zásadami dobrého hospodáře.


Šetřit na lidech také nedává smysl, pokud budu nabírat ty nejhorší, budu také nabízet tu nejhorší službu nebo budu vyrábět dráž a pomaleji. Ale jak z toho ven?


Optimalizace mzdových nákladů začíná už u náboru. Musím si vždycky velmi pečlivě rozmyslet, zdali danou pozici skutečně potřebuji a zdali opravdu na hlavní pracovní poměr.

Nejde to řešit zkráceným úvazkem, studentem, brigádníkem, konzultantem? Nebo, co moderní technologie? Dnes velmi rezonuje „AI“ (umělá inteligence). Nejde nějakou mechanickou práci, nahradit něčím virtuálním?


Ano, už to slyším, bereme práci lidem. Jasně, ale to je prostě vývoj, normální inovační proces, který popsal již pan Joseph Schumpeter, někdy na konci 19. století. My jsme s kolegy, když jsme se připravovali na státnice, říkali: „Inovace, bez legrace!“ Abychom si to zapamatovali.


J. Schumpeter se narodil v Třešti, byl Ministrem financí v Rakousku, po založení naší republiky a stal se také profesorem Harvard Univerzity.

A ten právě popsal tzv. Inovační cyklus, kdy parní stroj se inovoval asi 50 let, než se přišlo na něco lepšího a dnes je inovační cyklus týdny nebo měsíce. Např. nový mobil, ať je to názornější.


A stejně tak je to s prací, některé pozice, prostě a jednoduše zaniknou. Pokladní v supermarketech, bankovní úředníci na přepážce… Ale nebojte, vytvoří se nové pozice, které dneska neznáme.


Zpět k náboru. Opravdu musím někoho nabrat, koho vlastně nevím, na co potřebuji?

Mě osobně nejvíc baví pozice, které se jmenují např. Speciální projekt manažer nebo třeba něco se strategií. Teď jsem ironická, protože pokud nedokážu jasně definovat název projektu, tak asi žádný projekt nemám a někoho na strategii na stálý úvazek, no to bych opravdu chtěla vidět, co takový člověk bude 8 hodin denně dělat.


Můj osobní názor je, že pokud nedokážu jasně a srozumitelně popsat, co takový nový člověk bude dělat, tak ho prostě nepotřebuji.


I Albert Einstein již před mnoha lety řekl: „Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře.“

Možná jsou to pro někoho silná slova, ale já jsem musela, pak takové lidi, kteří se potutelně nabrali, nějakým speciálním projektovým manažerem propouštět, když se šlo z konjunktury do deprese. A to je opravdu nepříjemné. Takže moje doporučení je, pokud si nejsem jistá, jednoduše nenabírám.


Jak tedy mohu optimalizovat své mzdové náklady? No přece tím, že pracuji efektivně! Mám jasně definovanou organizační strukturu, kdo je za co zodpovědný, co - kdo konkrétně dělá, jak dlouho tyto činnosti trvají atd. Pokud tápu a nevím, jak to udělat, nechám si poradit.


Poslední dobou velmi často čtu, jak se krize blíží, už je skoro za rohem. Já bych s těmito výroky asi šetřila, neboť kdo si vzpomene na minulou krizi, všichni analytici, kteří predikovali, co se bude dít v příštích 20 letech, mohli začít počítat znova, protože zrovna riziko celosvětové krize, jim ne úplně přesně vyšlo.


Domnívám se, že všichni rozumní podnikatelé s krizí počítají, ale podle mého názoru, berme to jako fakt, zapřemýšlejme si, co můžeme optimalizovat, už teď, ať nás to tedy tolik nebolí, až to přijde.


#nabor #recruitment #HR #lidskezdroje #hrinterim #hrinterimcz #matricariachamomilla #personalniagentury #personalistika #humanresources #dagmarmatejkova #pracovninabidka #hledampraci #job #prace #benefity #odmenovani #remuneration #krizoverizeni #oddelenilidskychzdroju #interview #pohovor #rizenivykonu #performancemanagement #hrprocesy #hraudit #interimmanagement #mzda #plat #zvysenimzdy #vzdelavani #LD #learning #development #mobbing #bossing #optimalizace #mzdovenaklady

0 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.