Vyhledat
  • Dagmar

💙Zaměstnanecké benefity

Aktualizace: srp 17

Co nabídnout zaměstnancům za benefity a kolik to stojí? Jak zjistím, co zaměstnanci chtějí? Co je dnes již standard a co se za benefit již nepovažuje?


Benefity zajímají asi všechny zaměstnance a o konkrétní nabídce se dozvíme už ze samotného inzerátu. Nabídka je dnes velmi široká a někdy začínají být „stravenky“ a 25 dní dovolené docela nuda. Většina dobrých společností sleduje trendy a tržní porovnání v této oblasti a také se ptá zaměstnanců, které benefity preferují.


V některých společnostech se můžeme ještě setkat s názorem, že ku příkladu, Home Office (práce z domova) nemůže být zavedena jako benefit, neboť zaměstnanci se budou „flákat“, moderně – budou prokastinovat (definice: otálet, odkládat, protahovat)! Pokud to tvrdí management, tak patrně nebude příliš efektivní, možná nebude schopen zaměstnancům práci řádně přidělit a také ji kontrolovat.


Je úplně jedno, jestli zaměstnanec sedí vedle v kanceláři nebo 350 km od nás. Pokud nemá konkrétně přidělené úkoly, nemá jasné cíle a termíny dodání a manažer práci nevyhodnocuje a možná ani neví, jaké je náročnost daných operací, bude takový zaměstnanec prokastinovat, jak v kanceláři, tak doma.


Tato utkvělá představa některých managerů může být spojena s nízkým sebevědomím anebo neefektivním řízením obecně. Zrovna tento benefit považuji za geniální, a to z následujících důvodů:


- Společnost optimalizuje svoje náklady, neboť může nabídnout tzv. flexi pracovní místa. Zaměstnanec nemá pevně přidělené pracovní místo, ale chodí jen v určité dny nebo hodiny. Tímto se mohou výrazně snížit náklady na pronájem kancelářských prostor a s tím spojený nábytek, energie, úklid atd.

- Zaměstnanec si může v klidu zpracovat přidělenou agendu, třeba z postele nebo ze zahrady. Nemusí trávit hodiny v dopravních zácpách, přejíždět z bodu A do bodu B, nervovat se v přeplněné tramvaji.

- Zaměstnanec bude efektivnější, jelikož ho nebudou rušit telefonáty kolegů, dotazy, vtípky, vyprávění ostatních, klábosení u kafe a u oběda, svačiny, 2 svačiny a osmého čaje.

- Ano, negativem je limitovaný sociální kontakt a také vysoké nároky na sebekázeň. Je jasné, že když pracuji z domova, může mě „má svoboda“ svádět k různým hloupostem.

- Pro firmu je další benefitem to, že ji to nic nestojí a nabízí určitou flexibilitu.

- Jako u každého benefitu je príma, stanovit si pravidla. Četnost, kdy mohu a nemohu čerpat, komu hlásit, co dělat v případě pracovního úrazu atd.

- Samozřejmě Home Office se nehodí pro všechny profese. Řidič autobusu si Home Office prostě vzít nemůže😊.


Další benefit, který stojí za zmínku je tzv. Sick Day. Znamená to, že pokud mám rýmu nebo je mi špatně od žaludku, nebudu přenášet nemoc na ostatních 40 lidí v kanceláři (oblíbený open-space), ale zůstanu den nebo dva doma. Pravidla zde firma musí nastavit a také kontrolovat četnost. Jako všechno na světě i tento benefit se dá zneužít.


U vyzrálejších zaměstnanců je v oblibě také penzijní nebo životní připojištění, které má také optimalizační efekt, jak jsem již uváděla v jiném článku. Stravenky jsou zde již dlouho, od papírových jsme se přesunuli k elektronickým. Firmy dneska nabízejí občerstvení na pracovišti, předhánějí se, kdo má lepší kávu, zaměstnanci hlasují a vybírající si značku, sklizeň, zemi původu nebo způsob zpracování. Pitný režim je už naprostým standardem ve většině firem.


Psi a děti – vstup povolen! Tak to už je vyšší dívčí, ale hlavně start-upy se takovým záležitostem nebrání. Pozor na alergie! Teď mám na mysli – zvířata! Pro rodiče jsou k dispozici dokonce i firemní školky nebo je zajištěno hlídání, dětské koutky už také nejsou raritní.


Slevy na výrobky nebo služby zaměstnavatele, v obchodech nebo v kavárnách v okolí. Tak to je určitě fajn. Příspěvek na dovolenou, příspěvek na dopravu nebo doprava firemní. Pro management vůz i pro osobní účely. Jazykové kurzy, vzdělávací kurzy, sportovní aktivity (Karta Multisport), společenské akce pořádané zaměstnavatelem.



Firmy mají pro zaměstnance relaxační zóny, nahrávací studia, posilovny, bary, kavárny nebo restaurace. Do firem chodí dermatolog na prevenci rakoviny kůže, masér nebo fyzioterapeut. Firmy také investují do nadstandardní zdravotní péče a prevence. Dále firmy přispívají na pracovní obuv nebo oděvy, ubytování, dorovnávají mzdu při pracovní neschopnosti. Zaměstnanci dostávají dary při životním jubileu, při narození potomka nebo při vstupu do manželství.


A v neposlední řadě velmi oblíbená Kafeterie – on line nástroj, kde mi firma poskytne body a ty si mohu čerpat, dle aktuální nabídky v aplikaci. Můžu nakupovat léky, jít do kina nebo do divadla, koupit si Lítačku atd.


Co ještě stojí za zmínku je jistě flexibilní pracovní doba. Mám jasně stanoveno, že např. od 10.00 do 15.00 musím být v kanceláři, ale kdy si začnu nebo skončím je jen na mě. Samozřejmě musím dodržet fond sjednané pracovní doby.

Výpočet nákladů se dá určit poměrně přesně. Plánuje se obvykle jakou součást personálních nákladů, na zaměstnance, měsíc a rok. O benefity se stará oddělení lidských zdrojů a většinou se nabídka každoročně osvěžuje.


Většina benefitů, pokud se poskytují jako tzv. nefinančním plnění jsou optimalizačním nástrojem. Nepovažují se za příjem, neplatí se odvody a daň z příjmu. Přesná pravidla pro poskytování benefitů je dobré si nastudovat nebo si nechat poradit. Dále si dovolím doporučit, pravidla poskytování a plnění sepsat, předejdeme tím možným nejasnostem.


Co mezi benefity nepatří je notebook nebo mobil. To jsou pracovní nástroje, stejně jako hrnec nebo ostrý nůž pro kuchaře.


#nabor #recruitment #HR #lidskezdroje #hrinterim #hrinterimcz #matricariachamomilla #personalniagentury #personalistika #humanresources #dagmarmatejkova #pracovninabidka #hledampraci #job #prace #benefity #odmenovani #remuneration #krizoverizeni #oddelenilidskychzdroju

69 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.