Vyhledat
  • Dagmar

💙Adaptace zaměstnanců

Aktualizováno: úno 9

Proč mám zaměstnance adaptovat? K čemu to slouží? Je to důležité? Pokud ano, jak to tedy správně udělat?


Adaptace zaměstnanců je jedno z témat, kterým se zabývá nejen HR, ale i majitel nebo ředitel firmy, neboť se asi nikdo z podnikatelů nechce stát tzv. Tréninkovou organizací. Co to znamená?


Co to je tréninková organizace?


Tréninková organizace je firma, které se neumí nebo se nechce o zaměstnance starat. Zaměstnanci přicházení, něco se v průběhu zkušební doby naučí a odcházejí dále, do firem, kde se jim hodlají věnovat.


Společnosti, které adaptaci podceňují, plýtvají nejen časem a penězi, ale také připravují zaměstnance na práci u konkurence, a to asi úplně nikdo nechce.

Ke správné adaptaci zaměstnanců není potřeba mít stovky procesů, sepsaných do posledního detailu, ale stačí pouze a jednoduše zapojit selský rozum.


Pokud ve společnosti není HR, které by se o řádnou adaptaci mělo postarat, stačí se na příchod nového zaměstnance dobře připravit.


Pár příkladů, co přichystat


Např. tím, že si bude mít kam sednout, bude mít nainstalovaný počítač, bude mít přidělenou emailovou adresu, bude mít k dispozici mobil, včetně SIM karty, bude připravena pracovní smlouva a další dokumenty, a i ostatní kolegové budou ⬇️


PŘEDEM seznámeni s tím, že někdo bude nastupovat a budou také vědět, co bude nový kolega dělat.

U dělnických profesí je príma, pokud má připravenou svoji skříňku, pracovní oděv a pracovní pomůcky, jinak vše probíhá stejně jako u lidí v kanceláři.



Nástupní den


První den ve společnosti je pro zaměstnance klíčový a asi každý z nás si na tento den pamatuje. Ať už pracujeme na jakékoliv pozici.


Pokud se nám první den nikdo nevěnuje, neřekne nám nikdo ani kde jsou toalety, kde se mohu napít, nemáme přístupové kódy a náš nadřízený si na nás, ve své důležitosti, neudělá čas, něco je špatně.

Já sama si velmi dobře pamatuji na svůj první den v jedné velké společnosti, kdy jsem dle dohody nastoupila, přišla přesně a cítila jsem se opravdu mizerně a v první chvíli jsem si myslela, že se otočím na podpatku a odejdu. Už je to dávno, ale….


Nikdo o tom, že mám nastoupit nevěděl


Alespoň se budoucí kolegové tak tvářili. Aby se mě zbavili, posadili mě někam do kouta v open-space, ke dveřím, kde na mě hezky táhlo, dali mě nějaké 4 šanony s interními směrnicemi, ať si je přečtu a šli zjišťovat, co se mnou.


Podotýkám, že jsem nastupovala na manažerskou pozici.


Aby to ještě získalo na komičnosti, neřekli mi, že toalety jsou na chodbě, a že se bez kódu nedostanu zpět😊.

V takové situaci přemýšlíte, jestli to je nějaký test odolnosti nebo třeba vtip nebo je to jenom neskutečný šlendrián.


Naštěstí vše dobře dopadlo, šlo jenom o špatnou komunikaci, ale pokud by to trvalo déle a taková atmosféra nevlídnosti, neochoty a ignorace by pokračovala, jistě bych ze společnosti rychle odešla.


Jak tedy na správnou adaptaci?


Jak už jsem napsala, zásadní je první den. Velké společnosti, které nabírají měsíčně až 100 nebo více zaměstnanců, mají většinou stanovené nástupní dny.


Většinou je to první den v měsíci a třeba patnáctého. Některé společnosti mají nástupy každý týden, většinou v pondělí.


V tyto dny zaměstnanci přijdou do předem komunikované budovy/místnosti ve společnosti, podepíšou pracovně právní dokumenty, dostanou pracovní pomůcky a absolvují povinná školení např. BOZP/PO, řidiči referenti apod.


POZOR!


Pokud nám někdo nastupuje, měl by mít již absolvovanou Vstupní lékařkou prohlídku. Tuto prohlídku by měl mít absolvovanou u našeho smluvního lékaře, pokud se nedohodneme jinak (nelze vždy).