Vyhledat
  • Dagmar

Adaptace zaměstnanců

Aktualizace: 22. pro 2019

Proč mám zaměstnance adaptovat? K čemu to slouží? Je to důležité? Pokud ano, jak to tedy správně udělat?


Adaptace zaměstnanců je jedno z témat, kterým se zabývá nejen HR, ale i majitel nebo ředitel firmy, neboť se asi nikdo z podnikatelů nechce stát tzv. Tréninkovou organizací. Co to znamená?


Tréninková organizace je firma, které se neumí nebo se nechce o zaměstnance starat. Zaměstnanci přicházení, něco se v průběhu zkušební doby naučí a odcházejí dále, do firem, kde se jim hodlají věnovat.


Společnosti, které adaptaci podceňují, plýtvají nejen časem a penězi, ale také připravují zaměstnance na práci u konkurence, a to asi úplně nikdo nechce.


Ke správné adaptaci zaměstnanců není potřeba mít stovky procesů, sepsaných do posledního detailu, ale stačí pouze a jednoduše zapojit selský rozum.

Pokud ve společnosti není HR, které by se o řádnou adaptaci mělo postarat, stačí se na příchod nového zaměstnance dobře připravit. Např. tím, že si bude mít kam sednout, bude mít nainstalovaný počítač, bude mít přidělenou emailovou adresu, bude mít k dispozici mobil, včetně SIM karty, bude připravena pracovní smlouva a další dokumenty, a i ostatní kolegové budou PŘEDEM seznámeni s tím, že někdo bude nastupovat a budou také vědět, co bude nový kolega dělat.

U dělnických profesí je príma, pokud má připravenou svoji skříňku, pracovní oděv a pracovní pomůcky, jinak vše probíhá stejně jako u lidí v kanceláři.



První den ve společnosti je pro zaměstnance klíčový a asi každý z nás si na tento den pamatuje. Ať už pracujeme na jakékoliv pozici. Pokud se nám první den nikdo nevěnuje, neřekne nám nikdo ani kde jsou toalety, kde se mohu napít, nemáme přístupové kódy a náš nadřízený si na nás, ve své důležitosti, neudělá čas, něco je špatně.


Já sama si velmi dobře pamatuji na svůj první den v jedné velké společnosti, kdy jsem dle dohody nastoupila, přišla přesně a cítila jsem se opravdu mizerně a v první chvíli jsem si myslela, že se otočím na podpatku a odejdu. Už je to dávno, ale….

Nikdo o tom, že mám nastoupit nevěděl, alespoň se budoucí kolegové tak tvářili. Aby se mě zbavili, posadili mě někam do kouta v open-space, ke dveřím, kde na mě hezky táhlo, dali mě nějaké 4 šanony s interními směrnicemi, ať si je přečtu a šli zjišťovat, co se mnou.

Podotýkám, že jsem nastupovala na manažerskou pozici.

Aby to ještě získalo na komičnosti, neřekli mi, že toalety jsou na chodbě, a že se bez kódu nedostanu zpět😊.

V takové situaci přemýšlíte, jestli to je nějaký test odolnosti nebo třeba vtip nebo je to jenom neskutečný šlendrián.


Naštěstí vše dobře dopadlo, šlo jenom o špatnou komunikaci, ale pokud by to trvalo déle a taková atmosféra nevlídnosti, neochoty a ignorace by pokračovala, jistě bych ze společnosti rychle odešla.


Jak tedy na správnou adaptaci?

Jak už jsem napsala, zásadní je první den. Velké společnosti, které nabírají měsíčně až 100 nebo více zaměstnanců, mají většinou stanovené nástupní dny. Většinou je to první den v měsíci a třeba patnáctého. Některé společnosti mají nástupy každý týden, většinou v pondělí.

V tyto dny zaměstnanci přijdou do předem komunikované budovy/místnosti ve společnosti, podepíšou pracovně právní dokumenty, dostanou pracovní pomůcky a absolvují povinná školení např. BOZP/PO, řidiči referenti apod.


POZOR! Pokud nám někdo nastupuje, měl by mít již absolvovanou Vstupní lékařkou prohlídku. Tuto prohlídku by měl mít absolvovanou u našeho smluvního lékaře, pokud se nedohodneme jinak (nelze vždy). Je to důležité nejen kvůli kategorizaci prací, tedy pokud nám někdo pracuje ve výškách, bude zařazen do jiné kategorie, než třeba účetní. K tomu se pojí další náležitosti, ale to už je velký detail.


Pokud mají firmy adaptaci dobře zvládnutou, první den po absolvování formalit se noví zaměstnanci seznámí se společností, jsou pro ně připraveny prezentace a přijdou je přivítat zástupci vedení, třeba i generální ředitel nebo majitel. Takové přivítání si samozřejmě všichni dobře zapamatují a budou velmi potěšeni, jak se o ně hezky společnost postarala.


Následně se pokračuje s poskytnutím informací daného pracoviště, zaměstnanci dostanou základní informaci o organizační struktuře, na koho se obrátit v nouzi, co dělat v případě pracovního úrazu, kde je kuchyňka, koho a jak požádat o dovolenou atd.

První den mohou mít také, podle velikosti pracoviště, spojený s exkurzí do jiných divizí nebo pracovišť.

Většinou je také organizován společný oběd nebo alespoň občerstvení. Většinou dostanou noví zaměstnanci také digitální nebo tištěnou příručku se základními kontakty a pravidly ve společnosti. Tak to vypadá ve velké organizaci.


V malé firmě nebudeme očekávat nástupní dny, pokud nastupuji 2 lidi do roka, tak se to prostě nevyplatí. Ale i zde, první den by měl být zorganizovaný velmi pečlivě a ať už je to nadřízený nebo někdo jiný, měl by se o nováčka postarat a vysvětlit základní psaná i nepsaná pravidla.


Adaptační trénink může podle náročnosti profese trvat i několik měsíců, většinou se Adaptační plán tvoří na 3 měsíce a před koncem zkušební doby se vyhodnotí. Zde je velmi důležitá role nadřízeného, který fázi adaptace nesmí podcenit.


Výmluvy, ku příkladu – „já na takové věci nemám čas“, jsou nezralostí a základním pochybením člověka, který je vedoucím zaměstnancem. Často se stává, že tito „super manažeři“, kteří nemají na své podřízené čas, se "probudí" po uplynutí zkušební doby a najednou zjistí, že nováček nezapadl nebo nic neumí (podle názoru tohoto manažera) a je nutné ho/ji vyhodit.


Nejenom, že budeme muset platit odstupné, ale opět bude potřeba někoho najít, a to vše stojí čas a peníze. Zde bych tedy vážně zvažovala, koho vyhodit….


Ať už jsme malá firma nebo obří společnost, je chytré se chovat k zaměstnancům tak, jak bychom si přáli, aby se oni chovali k nám.


#nabor #recruitment #HR #lidskezdroje #hrinterim #hrinterimcz #matricariachamomilla #personalniagentury #personalistika #humanresources #dagmarmatejkova #pracovninabidka #hledampraci #job #prace #benefity #odmenovani #remuneration #krizoverizeni #oddelenilidskychzdroju #adaptace #inductiontraining #onboarding

0 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.