Vyhledat
  • Dagmar

Kariérní cesta

Aktualizace: 22. pro 2019

Co to je? Kde se používá a jak vypadá? Tak to jsou otázky, které si můžeme klást, pokud jsme se s kariérní cestou ještě neměli možnost seznámit. Nejedná se o nic složitého a pokud vás to zajímá, tak čtěte dál.


Kariérní cesty se většinou používají ve větších společnostech a snaží se zaměstnancům názorně přiblížit, jak by se mohla jejich kariérní cesta ve společnosti vyvíjet. Bývají většinou nějak výtvarně ztvárněny, aby bylo pro každého snadné se v možnostech kariéry orientovat, i bez toho, že by musel číst nějakou příručku nebo interní směrnici.


Většinou se jedná o základní rozdělení, tedy buďto chceme dělat kariéru horizontální, tedy odbornou anebo vertikální, hierarchickou, popíšu níže.


Pokud nemám zájem šplhat po kariérním žebříčku, ale raději bych se specializovala a věnovala se detailům oboru, mohu si budovat kariéru expertní/odbornou. Příklad může být účetní, které nemá ambice stát se hlavní účetní a třeba v budoucnu také Manažerem nebo Ředitelem. Prostě chce si účtovat a preferuje se vzdělávat a prohlubovat své znalosti v oboru.



Většinou tomu říkáme expertní znalost a takový zaměstnancem je pro společnost samozřejmě velmi významný a je zcela v pořádku, že se nikam „nehrne“. Samozřejmě i takový člověk, postupem času, může začít preferovat i vertikální růst, ale od toho bychom měli mít také kvalitní manažery a HR, kteří se zaměstnanci komunikují a mají přehled o ambicích zaměstnanců.


V případě, že naším cílem je – kariéra hierarchická (vertikální) postupuji zespoda, nahoru dle organizační struktury společnosti. Většinou to vypadá tak, že se postupuje od čistě administrativních rolí, přes role specialistů, manažerů, ředitelů, k regionálním rolím (mám na mysli zahraničí, např. region CEE, Afrika, Evropa…), až třeba po úroveň globální (více kontinentů). Samozřejmě každá organizace má jinou strukturu, takže někde je vedení dle zemí, regionů, někde se řídí dle specializací nebo divizí.


K čemu takové kariérní cesty slouží?

Ve velkých organizacích, kde je mnoho oddělení, divizí nebo regionů je standardem, že zaměstnanci chtějí mít jasnou představu o tom, jak se jejich kariéra může dále vyvíjet.

Je to důležité už v procesu náboru, kde seriózní společnosti své budoucí zaměstnance seznamují s tím, jak a kam se jejich kariéra může směřovat.

Toto samozřejmě vyvolává u kandidátů zájem o společnost, vnímají takovou společnost jako velmi dobře zorganizovanou a tím si společnost buduje svou značku na trhu a přirozeně je to také jeden z marketingových nástrojů firmy.


Ať už jsou to kandidáti nebo zaměstnanci, pokud ve firmě existuje nějaká doporučená kariérní cesta, existuje zde také pravděpodobně i nějaká metodika, jak, kdy a za jakých podmínek se na danou úroveň mohu dostat. Je na společnosti, do jaké míry detailu se do tohoto tématu vnoří, ale z mé zkušenosti vyplývá, že čím jsou pravidla jednodušší, jasnější a názornější, tím lépe.


Přirozeně v jakékoliv společnosti je jenom jeden ředitel (obvykle), takže, i když budeme mít sebelepší kariérní mapu a budeme mít 10 kandidátů na ředitele, vykonávat tuto pozici bude moci jenom jeden z nich.

Velmi důležité tedy je, aby kritéria postupu na vyšší pozice byla férová, neboť pokud budeme mít sice úžasnou kariérní mapu a nebudeme se řídit tím, co jsme si namalovali, zaměstnanci to velmi rychle pochopí a budeme ztrácet jejich důvěru, následně začneme bojovat s nízkým výkonem a fluktuací.


Pokud to firma s kariérou pro své zaměstnance nemyslí vážně, není potřeba věnovat čas a energii tomuto tématu.


Nicméně, pokud chceme svoji firmu posunout na úroveň seriózního a výběrového zaměstnavatele, je jistě na místě se danému tématu věnovat.

I pro malou společnost bude přínosné se zamyslet, nad tím, jak se v rámci organizace zaměstnanci mohou posunovat a růst. Jistě to přinese komparativní výhodu, těm, kteří nabídnou svým zaměstnancům zajímavou budoucnost a nejen zaměstnání.


K tématu Kariérní cesta se samozřejmě pojí další oblasti, jako např. Talentový management, Nástupnictví, Development Centrum, Talentový pool, Hodnocení zaměstnanců apod. O tom někdy příště.


#nabor #recruitment #HR #lidskezdroje #hrinterim #hrinterimcz #matricariachamomilla #personalniagentury #personalistika #humanresources #dagmarmatejkova #pracovninabidka #hledampraci #job #prace #benefity #odmenovani #remuneration #krizoverizeni #oddelenilidskychzdroju #interview #pohovor #rizenivykonu #performancemanagement #hrprocesy #hraudit #interimmanagement #mzda #plat #zvysenimzdy #vzdelavani #LD #learning #development #mobbing #bossing #optimalizace #mzdovenaklady #kariera #kariernicesta #careerpath #AC #DC #talentpool #successionplanning #nastupnictvi

0 zobrazení
Kontakt

Společnost je členem:

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta.

Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.