Vyhledat
  • Dagmar

💙Proč zavádět HR procesy

Aktualizováno: čvc 12


Z jakého důvodu bych se vůbec měla o něco takového zajímat? Pokud jsem podnikatel a mám zaměstnance, tak to stojí za zamyšlení. Proč? Protože budu mít ve firmě pořádek a ten pořádek a jasné postupy mně vydělají více peněz.

A to možná už stojí za úvahu.


Ať už dělám cokoliv mohu to dělat dobře a nebo špatně. Pokud se rozhodnu, že si postavím dům, většinou nezačnu od střechy, ale od základů.


Nejdřív měř, potom řež


Stejně postupuji, když chci zaměstnat lidi. Musím si to nejdříve velmi pečlivě rozmyslet a propočítat. Není žádná ostuda, když v momentu, kdy si to spočítám, dojdu k závěru, že ještě na to prostě nemám.


Lepší je si to přiznat hned a počkat si, až mi to situace dovolí, než nabrat lidi a pak je zase propustit.


To je ten první krok. Přemýšlet a až poté konat.


A teď k těm procesům


Proces možná zní strašně vznešeně, ale je to prostě postup. Co musím udělat nejdříve, co následuje, co musím zvážit, než udělám další krok. Představte si, když třeba něco vaříte nebo pečete.

Příprava je klíč k úspěchu


Musíte mít ty správné ingredience (lidi) a postupovat podle receptu (proces). Jinak z toho koláče budou třeba kuličky. Mám s tím osobní zkušenost. Moje máma neumí péct. Vždy, když se o to pokoušela, připravila jakési kuličky, obalené v kokosu.-). No hrůza, nedalo se to jíst, ale snažila se!


Abychom neměli obligátní kuličky v kokosu, i když jsme se snažili, musíme postupovat systematicky. Pokud se pustíme se do zaměstnávání lidí, tak už před tím, než lidi nabereme, musíme přesně vědět koho hledáme a co bude dělat.


Dále kde zaměstnance najdu, kdo mi pomůže, jak postupovat, kolik to stojí, co musím zajistit, abych splnil zákonné požadavky atd.


Proberme si to postupně


Před náborem - to je v HR první proces, který budu muset řešit. Jak už jsem se zmínila, nejdříve si musím promyslet, a to prosím zcela konkrétně, co daná osoba bude dělat. K tomu je fajn si připravit tzv. Popis práce. Tedy soupis činností, které bude ten člověk 8 hodin denně dělat.


No a teď nechci nikomu radit, ale většinou zde se zjistí, že úplně na 8 hodin denně, to nebude.

A to je dobře, není potřeba si lhát do kapsy.


Mzdu budeme muset zaplatit, i když ten člověk nic dělat nebude. Je to naše firma a naše zodpovědnost. Zaměstnanci je jedno, že nemáme zakázky. A z tohoto důvodu klidně začneme s někým, kdo nám bude pracovat na zkrácený úvazek, třeba 3 hodiny denně. Vždy se můžeme dohodnout na prodloužení úvazku.


Očekávání


Dále se musíme zamyslet, co od daného člověka očekáváme. Jak by se měl chovat a co by měl umět. My tomu říkáme Kompetenční model, ale to už je vyšší dívčí, asi u prvního zaměstnance bych ho ještě netvořila, ale zase na druhou stranu, proč ne.


Nyní je čas se rozhodnout, na základě čeho budu danou osobu zaměstnávat. Dám zaměstnanci klasickou pracovní smlouvu nebo bude pracovat pro začátek na DPP, DPČ? Nebo využiji třeba Body Leasing?

Samozřejmě vše je propojeno. Toto rozhodnutí mi bude ovlivňovat nákladovou stránku věci, ale také ochotu potencionálních zaměstnanců pro mou společnost pracovat. A pozor na Švarc systém!


Musím si také dobře rozmyslet, kdo mi pracovní smlouvu připraví a kdo bude tyto administrativní činnosti pro mě vykonávat. Tady jsme už u rozdělení zodpovědností a opět to pravděpodobně bude stát peníze.


A kolik to stojí?


A teď si to půjdu všechno pěkně propočítat. Začnu tím, že si udělám průzkum, kolik danému člověku mám zaplatit. Existují na to různé studie nebo firmy, od kterých si takové informace mohu koupit.

Když už vím, kolik přibližně budu muset měsíčně platit (základní mzdu), tak si k tomu musím připočítat odvody, pracovní pomůcky, školení, benefity, inzerci, náklady na výpočet mezd atd.