Vyhledat
  • Dagmar

💙Firemní kultura

Aktualizováno: úno 11

Co to je firemní kultura? A proč je to důležité? Potřebuji něco takového ve své firmě a jak se to nastavuje? Jak si to konkrétně mám představit?


Předpokládám, že většina podnikatelů se už s tímto fenoménem setkalo.


V posledních letech se objevují opakovaně průzkumy, které nám ukazují, že špatná nebo žádná firemní kultura je jedním z nejčastějších důvodů odchodu zaměstnanců.

Většinou následuje špatná atmosféra, nefér přístup a špatný šéf a méně často, ovšem stále ještě, se setkáváme s nespokojeností v oblasti mezd nebo platu.


Co s tím?


Máme několik možností.


Nemusíme dělat nic a čekat, že se stane zázrak a nebo, že si zaměstnanci prostě zvyknou.


No, většinou nezvyknou, jen budou neproduktivní, budou trávit čas tím, že místo toho aby něco rozumného dělali, tak si budou hledat jinou práci nebo budou v módu prokastinace.


Co to pro takovou společnost znamená?


  • Velmi nízkou produktivitu práce a fluktuaci a to stojí mnoho úsilí a finančních prostředků.

  • Fluktuace nám také způsobí vyšší náklady na školení personálu a nižší produktivitu ostatních, kteří se neustále věnují nováčkům a tudíž nedělají svojí práci. A také vyšší administrativní náklady atd.

  • Dále se budeme potýkat se špatnou pověstí, která se v dnešní době internetu šíří velmi rychle a bude pro nás tedy velmi těžké nalákat zaměstnance do firmy.

  • Talenti se nám budou vyhýbat na míle, takže nějaké inovace a chytrá řešení, které nám chytří a talentovaní lidé vymyslí, budou naprostou utopií. A tím opět přicházíme o příležitost a ve finále o peníze.


Můžeme začít hledat problém v zaměstnancích, kteří odcházejí a jsou nevděční a neloajální.


Tak to je asi to „nejlepší“, co můžeme vymyslet. Hledat chybu u jiných, tak to opravdu fungovat nebude.


Bohužel, s tímto přístupem se setkávám velmi často. Místo toho abychom se zamysleli, jak se chováme, jakou kulturu a atmosféru v rámci své firmy šíříme, tak hledáme „oběť“, kdo nám to napáchal, kdo nám to tu kazí.


S velkým respektem, ke všem úspěšným i neúspěšným podnikatelům, přátelé, ryba smrdí od hlavy. Pokud majitel nebo ředitel se chová jako „každý si doplňme sami“, tak co čekáme, že si to zaměstnanci při 2,6% míře nezaměstnanosti nechají líbit?


Nechají se ponižovat, zesměšňovat, urážet? Nenechají. A vracíme se k budu č. 1.


Uvědomíme si, že něco asi neděláme dobře a začneme se zajímat, co můžeme zlepšit a jak.


Bingo!


No tak konečně racionální přístup. Ego stranou. Každý jsme nějaký.


Nemám nic proti silným a nesmlouvavým lídrům, kteří jsou klidně, i částečně autokratičtí, ale autentičtí a hrají fér.


To je v pořádku, já také nejsem žádná naivní víla, když už jsme u toho.


A mezi námi, většinou bojácný, nerozhodný, silně ovlivnitelný člověk, toho moc nevybudoval.

Ale jak se dá vydefinovat něco jako je firemní kultura a jak se dá dostat pod kůži zaměstnanců?


Jistě, dá, ale jak všichni víme, i Řím se nepostavil během jednoho dne a tak je to i s firemní kulturou.


Definice firemní kultury


Ano, ona se nejdříve musí nějak vydefinovat.


Většinou je dobré mít strategii firmy, která je uchopitelná, jasná, srozumitelná pro všechny naše zaměstnance a ideálně i pro nás:-).


Měl bych si asi uvědomit, co chci dosáhnout, jaké je můj cíl? A podle toho se mohu zamýšlet, nad kulturou firmy. Ale to nestačí.