Vyhledat
  • Dagmar

💙HR Marketing

Aktualizováno: úno 10

Co to je? Proč je to důležité? Jak to mám dělat?


HR Marketing se zaměřuje na „zákazníka“ (budoucí zaměstnanec) a samozřejmě též na zaměstnance stávajícího. Je to soubor vizuální a komunikační strategie, která se snaží „nalákat a ulovit“ a také si udržet zaměstnance ve společnosti a jako třešničku na dortu si takový moderní zaměstnavatel, který s HR Marketingem efektivně pracuje, snižuje náklady a buduje silný brand (značku) firmy.


Ale to přece nejde!


My, Češi, jsme mistři v tom si stěžovat, jak něco nejde a umíte to dokonale popsat, ale už nejsme tak silní v tom, zamyslet se nad tím, jak by to šlo.


A to je přesně HR Marketing. Momentálně jsme ve stěžovacím módu na „trh práce“.


Nezaměstnanost je 2,6 % (3Q 2019), nejsou lidi, a když jsou, tak kvalita pokulhává a místo toho abychom začali pracovat na budování našeho Zaměstnaneckého brandu, tak ztrácíme čas mudrováním.


Jak tedy na to?


HR Marketing je stejně jako standardní Marketing ve firmě, o tom si definovat cílovou skupinu lidí, které ve firmě potřebuji a musím si také najít „kanál“, kde tyto lidi budu hledat a definovat si jakým jazykem s nimi budu mluvit. A to je velmi důležité.


Teď nemám na mysli jazyk cizí, ale to, co chci sdělit této skupině. Jak ji zaujmu a převedu jejich zájem v nějakou další akci, třeba, že mi pošlou CV.



Vyrábím židle pro Japonsko


Je to stejné jako, když chci prodat židle nebo stůl. Musím si najít trh, na kterém bude o mé židle zájem a koncového zákazníka, který ty židle koupí.


Pokud začnu sázet na, ku příkladu, trh někde v Asii, kde třeba naše klasické židle nejsou úplně v kurzu, sice to mohu zkusit, jestli zákazníky „nepřeučím“ na to, co frčí v Evropě, ale nejsem si jistá, že to bude skvělá strategie. Ale samozřejmě mohu se mýlit.


Cílovka


Když už si tedy cílovou skupinu určím, pro lepší představu, budu chtít oslovit studenty posledních ročníků vysokých škol nebo jejich absolventy a ta vysoká škola by ještě k tomu měla být třeba technická, budu tuto skupinu muset nějak zaujmout a oslovit.


A teď nastává čas si říci, kde tuto skupinu mohu oslovit. Mohu jít cestou spolupráce s VŠ, co je věc jistě bohulibá, ale náročná na čas a na to, co tam chci nabízet.


Musím mít jasnou strategii, co studentům sdělit a proč by měli jít zrovna do mé společnosti, když se na dané fakultě prezentuje dalších asi 200 stejných nebo podobných společností.


Přidaná hodnota


Musím mít tedy jasno, co nabízím – co je pro tuto skupinu to lákadlo, tedy přidaná hodnota. Ale zrovna ve spolupráci s VŠ bych nepolevovala a to i přes nechuť manažerů ve společnosti, se systematicky do procesu zapojit. Většinou nám nic jiného nezbývá, pokud je to naše cílová skupina.


Komunikuji


Dále samozřejmě musím pracovat se sociálními sítěmi, pracovními servery, veletrhy atd., kde musím prezentovat relevantní obsah, který bude „lákavý“ a pochopitelný pro tuto generaci. Analogicky pracujeme s jinými skupinami. Sociální sítě a jiné komunikační kanály opět volím, podle toho, na koho cílím.


Chytré společnosti mají Komunikační strategii, které je jednotná – vizuál, hlavní „message“, ale samozřejmě diverzifikovaná na všechny ostatní cílové skupiny. Nicméně, vždy „zpívají stále stejnou píseň“, jsou tedy konzistentní.

Takový přístup samozřejmě také optimalizuje náklady, neboť se něco nevymýšlí 6 krát, pro každé oddělení zvlášť, ale je jeden vizuál a komunikační manuál, který se rozpadá, dle potřeb, dále.


Kariérní stránky na firemním webu


Moje oblíbená sekce, z kategorie – skoro nulové náklady, ale podívejte se, jak s touto sekcí zaměstnavatelé pracují.


Buď kariérní sekci nemají vůbec, nebo se dá, jen velmi obtížně na webu dohledat. Dále není aktualizovaná, pozice jsou zde, už delší dobu a buď už se nikdo nehledá nebo jsou tam informace zavádějící, nepřesné a vizuální stránka je nelákavá.