Vyhledat
  • Dagmar

💙Jak naučit kočku štěkat aneb firemní vzdělávání

Aktualizováno: úno 10

Investovat do něčeho, co se vlastně nikdy, nemůže vrátit, bývá často tématem u firemního vzdělávání, hlavně v období konce roku, kdy je nutné vyčerpat rozpočet. Už jste někdy byli na školení, které jste vůbec nepotřebovali? A co si myslíte o firemním jazykovém vzdělávání?


Angličtinu pro zaměstnance máte?


Dovolím si začít jazykovým vzděláváním. Ještě nikdy, jsem se s nikým nesetkala, koho by firemní jazykové vzdělávání, naučilo jazyk.


Drzé tvrzení?


Já osobně takovou zkušenost nemám. Uvedu na příkladech.


Příklad z praxe


Před několika lety jsem pracovala pro jednu zahraniční společnost. V této společnosti byl (ne) jeden ředitel, který neuměl anglicky.


No, ve firmě, která má Generálního ředitele cizince a půlku managementu ze západní Evropy a firemním jazykem je angličtina, je to poněkud pozoruhodné. Ale abych byla férová.


Tento člověk sice neuměl anglicky a ani neměl vysokou školu, ale alespoň rozuměl velmi dobře svému řemeslu, a to se dneska zase tak často nevidí.


Plán osobního rozvoje


Tak jsme začali pracovat na jeho plánu osobního rozvoje a vymyslelo se, že se pošle na nějaký jazykový kurz do zahraničí. Kolega jel. Velmi pečlivě studovat a po pár týdnech se vrátil.


A nic.


Po návratu z jazykového kurzu


Sice se snažil něco říci, ale bylo to opravdu málo. On nerozuměl nám a byl ve strašné nepohodě, když měl někde, něco prezentovat nebo vysvětlovat.


A i když věděl všechny technické detaily nejlépe ze všech, všichni zahraniční kolegové kouleli očima a měli ho pravděpodobně za hlupáka.

Protože se ve firmě dávaly další šance, platila se nadále firemní výuka, on se snažil i sám, ale pořád to nestačilo, nikdy se na rozumnou úroveň AJ nedostal.


V zahraniční firmě to znamená, že jsou zde omezené možnosti dalšího růstu.

Protože 10 dalších, kteří sice technický detail neznají tak dobře, mají tu výhodu, že se dokážou s kolegy ze zahraničí dohovořit a nepotřebují tlumočníka.


Jsem geniální, ale neumím žádný jazyk


Podobné příběhy jsem zažila také v jiných firmách. Kolegové sice byli něčím výjimeční, ale bez zažité a aktivní znalosti jazyka, neměli šanci se probojovat do první ligy.


Co s tím?


Jazykové vzdělávání dává smysl u těch, kteří:

  1. jazyk ke své práci potřebují, např. komunikují s kolegy v zahraničí

  2. potřebují se zdokonalit, např. v gramatice nebo technické slovní zásobě, ale jazyk už ovládají na nějaké komunikativní úrovni

  3. mají motivaci se učit a píli na výuku docházet