Kontakt

Matricaria Chamomilla s.r.o.                                                                                              

Ing. Dagmar Matějková Chudárková

Jednatelka společnosti

Sídlo: Jaromírova 588/32, 128 00  Praha 2, Česká Republika  

IČO: 023 62 597

Spisová značka: C 218592 vedená u Městského soudu v Praze                                   

Obvykle mne najdete v kancelářích Spaces na Národní třídě, v Regus po světě nebo u klienta. Prosím, raději zavolejte a dohodneme se na schůzce. 

 

Tel: +420 602 470 244

dagmar.matejkova@hrinterim.cz

                                                                                                                Odesláním Vaší zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle aktuální směrnice EU  (GDPR).

                                                                                                                Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat telefonicky, písemně nebo emailem.

HK_P1.png

© 2019 Matricaria Chamomilla s.r.o.. All rights reserved.

Vyhledat
  • Dagmar

Restrukturalizace

Co to je, proč a jak to udělat

Restrukturalizace společnosti nebo oddělení je většinou spojena s něčím negativním. Ano, souhlasím, že asi nejčastější výpovědní důvod je tzv. zvýšení efektivity v souvislosti s restrukturalizací společnosti. Nicméně preventivní restrukturalizace firmy nebo oddělení může být velmi efektivní cestou, jak firmu stabilizovat, oživit a nabrat nový směr.


Jak poznat, že potřebuji restrukturalizovat?

Pokud vedení firmy nebo vlastník jsou rozumní lidé, jistě si jednoho dne všimnou, že výsledky firmy nejsou takové, jaké se očekávaly, cash flow vypadá zoufale, lidé velmi často společnost opouštějí a roste fluktuace a s tím samozřejmě náklady. Občas odejde nějaký klient, zpětná vazba je více negativní, než pozitivní, firma neinovuje a neinvestuje do nových technologií. Zaměstnanci se nevzdělávají, atmosféra ve firmě je pesimistická. Prostě a jednoduše, nedaří se.



Interní nebo externí restrukturalizace?

Zamyslela bych se v první řadě, proč k této situaci dochází a pozvala bych si někoho z venku, ať se mi na mou společnost podívá. Bez příkras. A řekne mi, co dělám špatně, jak to zlepšit a kolik mě to bude stát.

Pokud chceme dělat restrukturalizaci interně, tak je to jenom ztráta našich peněz a času, protože neznám člověka, který by měl sám takovou sebereflexi a řekl si, tak toto dělám úplně špatně, tak to začnu dělat jinak, tyto lidi nepotřebuji, tak je vyhodím a bude automatizovat procesy, které třeba ani neexistují nebo je sám zavedl. Skrz oddělení to úplně fungovat také nebude, neboť někdo z účtárny těžko bude znát marketing a obráceně. Dále pokud ve firmě pracují lidé, kteří nic jiného, než danou společnosti neznají, těžko budou schopni inovovat nebo navrhnout optimalizační opatření.


I když chápu, že tonoucí se stébla chytá, tady si budeme muset zaplatit profíky, kteří nebudou mít žádný citový vztah ani k firmě ani k jednotlivým procesům, které „vymysleli“, ale ani k zaměstnancům a majiteli.


Proč preventivně?

Protože stejně jako jednou ročně jdeme standardně na prevenci k zubaři, protože nechceme aby se nám rozjel zubní kaz nebo zánět, tak bychom měli preventivně zjistit, co se dá zlepšit nebo modernizovat a inovovat, tím můžeme více vydělávat a firmu dále rozvíjet. Pokud nám ovšem začíná téct do bot, samozřejmě už o žádnou prevenci nepůjde, ale budeme se minimálně snažit přežít se vztyčenou hlavou.


Kdo takovou situaci většinou způsobí?

Vedení nebo majitel, popř. vedení a majitel. Samozřejmě, vždy se hledá, kdo za to může, ale nikoho jiného, prostě nenajdete. Vedení společnosti, potažmo jeho majitelé jsou zodpovědní za výsledky společnosti.


Jak se to řeší?

Pokud potřebu změny zavnímá majitel, většinou se s ním sejde externí firma nebo konzultanti, kteří se specializují na restrukturalizace. Je nezajímá nějaký příběh, ale fakta. Majitel musí tedy s pravdou ven, jde se samozřejmě do finančních výkazů, smluv, obchodních vztahů, procesů, ale hlavně se baví o tom, jak vypadá vedení společnosti, jaké jsou zde vztahy, organizační struktura, organizace práce, zodpovědnosti atd.


Pak se začne analyzovat a zkoumat, kde jsou problematické oblasti a na ty se následně budou nastavovat ozdravná opatření.

Většinou nejde o nic složitého, protože externí, zkušený zdroj má přehled, jak se to dělá správně, tak to vlastně ani nemusí dlouho trvat. A většinou zaberou zdánlivé maličkosti. Uvedu příklad.


Firma se rozhodne restrukturalizovat např. oddělení lidských zdrojů. Nejdříve si nechá udělat procesní a personální audit. Zní to vznešeně, ale zmapují se jednotlivé procesy a návaznosti na jiná oddělení nebo externí dodavatele a bude se zkoumat, kde se dá optimalizovat, digitalizovat, zrychlit popř. úplně proces nebo krok vynechat.

Většinou se najdou rutinní záležitosti, které nikdo ve finále nechce a jsou úplně zbytečné. U personálního auditu se samozřejmě zkoumají zaměstnanci a jejich kvalifikace, efektivita, předpoklady pro vykonávání dané pozice atd.


Ku příkladu uvedu docházku a mzdy, zná každý. Někde se docházka zpracovává týden, jinde hodinu. Ve firmě, kde bude elektronická docházka, která se propojí s mzdovým systémem, mzdový systém bude propojen s bankou, sociálkou, zdravotními pojišťovnami, účetnictvím a reportingem, ideálně ještě s náborovým modulem, benefity, smlouvami atd. tak máme vše v jednom systému, šetříme čas, peníze a samozřejmě zdroje lidské.


Realita všedních dní je ovšem jiná. Systémy spolu nekomunikují, takže se většina věcí dělá ručně, intuitivně, historicky, zbytečně, komplikovaně a většinou nesprávně. Z nějakých, pro mě záhadných důvodů, podnikatelé stále trvají na interní mzdové účetní, i když mají 20 lidí ve firmě (standardní mzdovka zpracuje cca. 400-600 mezd) tedy 1 FTE na mzdy je pro naprosto neefektivní. Externí firma ještě ke všemu ručí za správnost zpracování, u zaměstnance vymáhání náhrady způsobené škody je vždy komplikované. A to nemluvím o zastupitelnosti, vypouštění informací o mzdách ostatním, chyby, pozdní platby odvodů atd.


No a tak se postupuje dále, krok po kroku. Toto byl technický příklad, ale při restrukturalizaci se samozřejmě hlavně řeší kvalita vedení a jak už název článku napovídá, budeme se bavit většinou o nekvalitě. Pokud tedy nejde o restrukturalizaci, kterou iniciuje samo vedení, kvůli třeba skokovému navýšení obratu a potřebě nové strategie řízení. Tak zde nezbývá, než zatleskat.


Nicméně, pokud je situace opravdu krizová, tak se stávající vedení buď propustí nebo se jim nabídnou jiné pozice a pozve se krizový management.

Ten má za úkol společnost ozdravit. A to se podařit může a nemusí. Většinou samozřejmě vyplavou na povrch věci, které jaksi vedení nebo majitel pozapomněli sdělit nebo informace byly zavádějící, dokonce nepravdivé.


Já doufám, že se nikdo z nás, se do krizové situace nedostane, ale pokud už zvažujete, ať už nějaký audit nebo přímo restrukturalizaci, je dobré si nalít čistého vína. Konzultanti vědí, že první prezentace bude alá „Potěmkinova vesnice“, ale to nikomu nepomůže. Ani podnikateli, který jen zaplatí více na hodinové sazbě, tak ani konzultantům. A čím rychleji se firma dostane zpět do síly, tím rychleji může zase vydělávat. Tak se toho nebojte a raději si včas nechejte poradit.

24 zobrazení