Vyhledat
  • Dagmar

💙Restrukturalizace

Aktualizováno: úno 10

Co to je, proč a jak to udělat


Restrukturalizace společnosti nebo oddělení je většinou spojena s něčím negativním. Ano, souhlasím, že asi nejčastější výpovědní důvod je tzv. zvýšení efektivity v souvislosti s restrukturalizací společnosti.


Nicméně preventivní restrukturalizace firmy nebo oddělení může být velmi efektivní cestou, jak firmu stabilizovat, oživit a nabrat nový směr.


Jak poznat, že potřebuji restrukturalizovat?


Pokud vedení firmy nebo vlastník jsou rozumní lidé, jistě si jednoho dne všimnou, že výsledky firmy nejsou takové, jaké se očekávaly.


Cash flow vypadá zoufale, lidé velmi často společnost opouštějí a roste fluktuace a s tím samozřejmě náklady.


Občas odejde nějaký klient, zpětná vazba je více negativní, než pozitivní. Firma neinovuje a neinvestuje do nových technologií.


Zaměstnanci se nevzdělávají, atmosféra ve firmě je pesimistická. Prostě a jednoduše, nedaří se.



Interní nebo externí restrukturalizace?


Zamyslela bych se v první řadě, proč k této situaci dochází a pozvala bych si někoho z venku, ať se mi na mou společnost podívá. Bez příkras. A řekne mi, co dělám špatně, jak to zlepšit a kolik mě to bude stát.


Pokud chceme dělat restrukturalizaci interně, tak je to jenom ztráta našich peněz a času.

Neznám člověka, který by měl sám takovou sebereflexi a řekl si, tak toto dělám úplně špatně, tak to začnu dělat jinak, tyto lidi nepotřebuji, tak je vyhodím a bude automatizovat procesy, které třeba ani neexistují nebo je sám zavedl.


Skrz oddělení to úplně fungovat také nebude, neboť někdo z účtárny těžko bude znát marketing a obráceně.


Dále pokud ve firmě pracují lidé, kteří nic jiného, než danou společnosti neznají, těžko budou schopni inovovat nebo navrhnout optimalizační opatření.


I když chápu, že tonoucí se stébla chytá, tady si budeme muset zaplatit profíky, kteří nebudou mít žádný citový vztah ani k firmě ani k jednotlivým procesům, které „vymysleli“, ale ani k zaměstnancům a majiteli.

Proč preventivně?


Protože stejně jako jednou ročně jdeme standardně na prevenci k zubaři, protože nechceme aby se nám rozjel zubní kaz nebo zánět.


Stejně tak bychom měli preventivně zjistit, co se dá zlepšit nebo modernizovat a inovovat, tím můžeme více vydělávat a firmu dále rozvíjet.

Pokud nám ovšem začíná téct do bot, samozřejmě už o žádnou prevenci nepůjde, ale budeme se minimálně snažit přežít se vztyčenou hlavou.


Kdo takovou situaci většinou způsobí?


Vedení nebo majitel, popř. vedení a majitel.

Samozřejmě, vždy se hledá, kdo za to může, ale nikoho jiného, prostě nenajdete.


Vedení společnosti, potažmo jeho majitelé jsou zodpovědní za výsledky společnosti.


Jak se to řeší?


Pokud potřebu změny zavnímá majitel, většinou se s ním sejde externí firma nebo konzultanti, kteří se specializují na restrukturalizace.


Je nezajímá nějaký příběh, ale fakta.

Majitel musí tedy s pravdou ven, jde se samozřejmě do finančních výkazů, smluv, obchodních vztahů, procesů, ale hlavně se baví o tom, jak vypadá vedení společnosti, jaké jsou zde vztahy, organizační struktura, organizace práce, zodpovědnosti atd.


Pak se začne analyzovat a zkoumat, kde jsou problematické oblasti a na ty se následně budou nastavovat ozdravná opatření.


Většinou nejde o nic složitého, protože externí, zkušený zdroj má přehled, jak se to dělá správně, tak to vlastně ani nemusí dlouho trvat. A většinou zaberou zdánlivé maličkosti.